Józef Gil – porucznik pilot WP, Flying Officer RAF, 1914 – 1942
Urodził się 30 stycznia 1914 w Łęgu, powiat jarociński, województwo poznańskie.
W 1936 r. ukończył kurs szybowcowy i otrzymał kategorię „B”. W tym samym roku, 21 września, po ukończeniu Państwowego Gimnazjum w Krotoszynie, wstąpił do wojska. Kurs unitarny odbył w Szkole Podchorążych Rezerwy przy 17 Dywizji Piechoty. 3 stycznia 1937 r. został przeniesiony do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. 25 października 1937 r. przyjęto go do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył ją z 32 lokatą w 1939 r.
15 czerwca 1939 r. był oddelegowany do 1 Pułku Lotniczego w Warszawie do przeszkolenia na samolotach „Łoś”. 1 sierpnia 1939 r. przydzielono go do Eskadry Ćwiczebnej Bombowej, którą 20 sierpnia 1939 r. przesunięto do Bazy Brześć. W składzie tej jednostki służył we wrześniu 1939 r. Nie wykonał wtedy żadnego lotu bojowego.
17 września 1939 r. przekroczył granicę z Rumunią, gdzie przebywał do 15 października 1939 r. 29 października 1939 r. przybył do Francji.
Na przełomie 1939 i 1940 r. wyjechał do Wielkiej Brytanii. Po przeszkoleniu na brytyjskim sprzęcie, 27 września 1940 r. przydzielono go do 43 Dywizjonu Myśliwskiego, a następnie latał w 229. W czasie Battle of Britain wykonał 11 lotów bojowych i operacyjnych. Z czasem został przeniesiony do 145 DM.
29 grudnia 1940 r. podczas złej pogody zderzył się ze wzniesieniem góry w East Dean (Sussex) i został ranny. Po rekonwalescencji 12 marca 1941 r. został przydzielony na kurs odświeżający do 53 OTU.
13 kwietnia 1941 r. oddelegowano go do 315 DM. 9 sierpnia 1941 r. brał udział w dwóch lotach nad terytorium Francji, podczas których zgłosił zestrzelenie prawdopodobne Messerschmitta 109 i uszkodzenie drugiego samolotu tego typu. 14 sierpnia 1941 r. meldował pewne zestrzelenie kolejnego Messerschmitta 109. 1 września 1941 r. był awansowany do stopnia porucznika. Kolejne zwycięstwo prawdopodobne nad Messerschmittem 109 zgłosił 24 października 1941 r.
13 czerwca 1942 r. został przeniesiony do 306 DM. Z czasem został w tej jednostce dowódcą eskadry. 9 października 1942 r. zgłosił zestrzelenie Focke Wulfa 190 i uszkodzenie Messerschmitta 109.
Zginął 31 grudnia 1942 r. wykonując swój 56 lot operacyjny – wymiatanie w okolicy Berck-sur-Mer. Został zestrzelony do kanału La Manche przez niemieckiego myśliwca. Morze ciała nie oddało. W loeci tym ppor. Henryk Pietrzak zgłosił zestrzelenie Focke Wulfa 190 i był to 500. samolot zestrzelony przez polskich pilotów myśliwskich w Wielkiej Brytanii.
Pośmiertnie, 23 lutego 1943 r., odznaczony został srebrnym Krzyżem Virtuti Militari nr 09688. Był także odznaczony Krzyżem Walecznych nadanym trzykrotnie.
dr Grzegorz Śliżewski
Bibliografia
Źródła archiwalne
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego, Londyn
Zeszyt Ewidencyjny Józefa Gila, LOT.A. IV. 1/29a.
Dziennik działań 306 Dyonu, LOT. A. 50/5.
Kronika 315 Dyonu, LOT. A. 53/3.
Kronika 1 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego, LOT. A. 45/9.
National Archives, Londyn, Kew
Operations Record Book 306 Squadron, AIR 27/1673.
Operations Record Book 315 Squadron, AIR 27/1699.
Literatura
Gretzyngier R., Poles in Defence of Britain. A day-by-day chronolgy of Polish Day and Night Fighter Operations: July 1940 – June 1941, London 2001.
Pawlak J., Absolwenci Szkoły Orląt 1925 – 1939, Warszawa 2002.
Sojda G., Śliżewski G., Hodyra P., Ci cholerni Polacy! Polskie Siły Powietrzne w Bitwie o Anglię, Warszawa 2012.
Śliżewski G., Polskie dzienne lotnictwo myśliwskie w listopadzie i grudniu 1940 roku, (w:) Polskie Siły Powietrzne XX wieku. Konferencja popularno-naukowa. Koszalin, 13 września 2003 r., zbiór prac pod redakcją Bogusława Polaka i Grzegorza Śliżewskiego, Urząd Miejski i Miejski Ośrodek Kultury, Koszalin 2003.
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |
Zdjęcie via Autor