Brandenburg C.I był austro-węgierskim samolotem rozpoznawczym wykorzystywanym w latach pierwszej wojny światowej.
Był to dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej. Zastosowano dwudźwigarowe skrzydła pokryte płótnem, podczas gdy kadłub pokryty był sklejką i blachą aluminiową (w przedniej części). Cechą charakterystyczną tego samolotu była wspólna (dla pilota i obserwatora) kabina. Stosowano różne jednostki napędowe w układzie rzędowym, bardzo popularne były silniki Austro-Daimler o mocy 118 kW (160 KM) i Hiero o mocy 169 kW (230 KM). Samolot był standardowo uzbrojony w dwa karabiny maszynowe o kalibrze 8 mm: zsynchronizowany z obrotami śmigła Schwarzlose wz.16R (pilota) oraz Schwarzlose M.07/12 (obserwatora). Ostatnie serie wyposażano dodatkowo w drugi karabin maszynowy pilota. Samoloty zabierały 60-100 kg bomb, mogły też zostać wyposażone radiostacje nadawcze Telefunken, bądź Siemens-Halske do jednostronnej łączności z ziemią.
Brandenburg C.I był bezpośrednim następcą i bojową wersją szkolnego Brandenburga B.I. Dla odróżnienia wersję C.I nazywano także „wielkim Brandenburgiem”, „dużym Brandenburgiem”, albo „duże Brandy”. Projekt opracował już w 1914 roku inż. Ernest Heinkel z wytwórni Hansa und Brandenburgische Flugzeug-Werke G.m.b.H. W Niemczech projekt Heinkla nie wzbudził zainteresowania, jednakże austriacki przemysłowiec Camillo Castiglioni zakupił licencję na produkcję seryjną w monarchii austro-węgierskiej, którą wdrożono w dwóch wytwórniach: Oesterreichisch-Ungarische Albatros-Werke w Wiedniu (późniejsza fabryka Phoenix) oraz Magyar Repulöpyar RT w Budapeszcie (inaczej zwana Ungarische-Flugzeugwerke A. G., czyli UFAG). U obu producentów zamówiono ponad 1300 tych samolotów, rzeczywista produkcja (w latach 1916-1918) była jednak niższa.
Samolot Brandenburg C.I był podstawową maszyną rozpoznawczą armii austro-węgierskiej. Używano go na froncie rosyjskim i włoskim. Służyły nie tylko do rozpoznania wzrokowego i fotograficznego, ale także do współpracy z artylerią i do lekkiego bombardowania. Pierwsze bojowe użycie Brandenburgów C.I miało miejsca w nocy 14 maja 1916 roku w czasie nalotu bombowego na Ponto di Piave.
Po odrodzeniu się państwa polskiego 22 Brandenburgi C.I znalazły się w polskich rękach. Wszystkie zdobyto na lotniskach w Galicji (przeważnie we Lwowie i Krakowie). 14 z nich pochodziło z wytwórni UFAG, a 8 – z Phoenix. Według najbardziej prawdopodobnej wersji to właśnie na Brandenburgu C.I por. pil. Stefan Bastyr i por. obs. Janusz de Beaurain wykonali pierwszy lot bojowy w historii polskiego lotnictwa. Brandenburgi C.I były używane w wojnie polsko-ukraińskiej i polsko-bolszewickiej. Stosowano je do rozpoznania, bombardowania, lotów kurierskich, współpracy z artylerią, a nawet do zadań szturmowych. W warsztatach lotniczych Lwowa i Krakowa wykorzystano zapas części zapasowych i zbudowano kilkanaście polskich Brandenburgów C.I.
Dane taktyczno-techniczne samolotu Brandenburg C.I
Seria 26 (AD 160 KM) | Seria 429 (Hiero 230 KM) | |
Rozpiętość | 12,30 m | 12,30 m |
Długość | 8,45 m | 7,85 m |
Wysokość | 2,95 m | 2,95 m |
Powierzchnia nośna | 38,4 m2 | 38,4 m2 |
Masa własna | 797 kg | 825 kg |
Masa użyteczna | 441 kg | 370 kg |
Masa całkowita | 1238 kg | 1195 kg |
Prędkość maksymalna | 140 km/h | 160 km/h |
Prędkość przelotowa | 120 km/h | 120 km/h |
Czas wznoszenia na 1000m | 6,33 min | 4,96 min |
Pułap praktyczny | 5000 m | 5000 m |
Zasięg | 480 km | 480 km |
Bibliografia
Kaczkowski Ryszard, Hansa Brandenburg B-I (C-I), [w:] „Skrzydlata Polska”, r. 1970, nr 20 (984).
Morgała Andrzej, Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924, Warszawa 1997.
Samolot obserwacyjny Hansa-Brandenburg C-I, [w:] „Skrzydlata Polska”, r. 1981, nr 10 (1548).
Zdjęcie: Przegląd Lotniczy, R. 1938, z 11, s. 1617.
Mariusz Niestrawski
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |