Kategorie
Jednostki lotnicze

126. Dywizjon Myśliwski RAF

126. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 126 Squadron RAF) – II wojna światowa.

Data powstania 1.03.1918
Lata istnienia 1.03.1918 – 17.08.1918; 28.06.1941 – 10.03.1946.
Motto Foremost in attack
Oznaczenie kodowe V (06.1942 – 12.1942); MK (12.1942 – 05.1943); 5J (04.1943 – 03.1946).
126. Dywizjon Myśliwski RAF
Historia 126. Dywizjonu RAF rozpoczęła się w marcu 1918 roku w Old Sarum. Utworzoną jednostkę wyposażono w maszyny D.H. 9. Nie weszła ona jednak do walki, gdyż została rozwiązana po pięciu miesiącach, a jej kadra wzmocniła inne dywizjony walczące we Francji. Ponownie 126. Dywizjon Myśliwski RAF utworzony został pod koniec czerwca 1941 roku w Takali jako element obrony powietrznej Malty. Przez kolejne półtora roku piloci jednostki bronili wyspy przeciwstawiając się atakom lotnictwa włoskiego i niemieckiego. Po zakończeniu kampanii w Afryce 126. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął loty wymiatające nad Sycylią. W sierpniu jednostka na krótko trafiła na tamtejsze lotniska, by w październiku zostać przeniesioną do Włoch. Dywizjon pozostał tam do kwietnia 1944 roku, a miesiąc później znalazł się w Wielkiej Brytanii. W następnych miesiącach 126. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął wykonywanie zadań eskortowych oraz patrolowych nad kanałem angielskim. W końcu 1944 roku jednostka została przezbrojona w Mustangi i dalej do końca wojny eskortowała wyprawy bombowe. Niecały rok po zakończeniu działań 126. Dywizjon Myśliwski RAF został rozwiązany.
Sławni piloci 126. Dywizjonu  A.R. „Bobbie” Hall – 8 zwycięstw powietrznych.
Używane samoloty (1941-1945) Hawker Hurricane I i IIB (06.1941 – 03.1942); Supermarine Spitfire VC (03.1942 – 04.1944); Spitfire IX (08.1943 – 12.1943 i 05.1944 – 12.1944); North American Mustang III (12.1944 – 03.1946); Mustang IV (08.1945 – 03.1946); Spitfire LF.16E (02.1946 – 03.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii