infolotnicze.pl

260. Dywizjon Myśliwski RAF

260. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 260 Squadron RAF) – II wojna światowa.

Data powstania 08.1918
Lata istnienia 08.1918 – 22.02.1919; 22.11.1940 – 19.08.1945.
Motto Celer et fortis
Oznaczenie kodowe J (11.1940 – 02.1942); HS (02.1942 – 08.1945).
260. Dywizjon Myśliwski RAF
260. Dywizjon RAF utworzony został w sierpniu 1918 roku jako jednostka morska przeznaczona do działań przeciw okrętom podwodnym. Został on rozwiązany pół roku później. W listopadzie 1940 roku 260. Dywizjon Myśliwski RAF został ponownie sformowany w Castletown i wyposażony w Hurricane’y. Do kwietnia wykonywał on patrole nad północną Szkocją oraz osłaniał własną żeglugę. Następnie został on przetransportowany do Egiptu gdzie dotarł w sierpniu, po czym eskortował własne bombowce oraz atakował cele naziemne. W lutym 1942 jednostkę przezbrojono w samoloty Kittyhawk. Od tego czasu 260. Dywizjon Myśliwski RAF działał na rzecz brytyjskiej 8. Armii z którą przeszedł cały szlak bojowy kończąc go w Tunezji. W lipcu 1943 roku po lądowaniu na Sycylii jednostkę przesunięto na zdobyte tam lotniska skąd wspierała ona oddziały naziemne. We wrześniu dywizjon trafił na Półwysep Apeniński gdzie dalej odbywał loty głównie myśliwsko-bombowe. W kwietniu 1944 roku jednostkę przezbrojono w Mustangi. Mimo tej zmiany 260. Dywizjon Myśliwski RAF dalej wykonywał podobne zadania aż do końca wojny – tym razem nad północnymi Włochami i Jugosławią. Po zakończeniu działań w sierpniu 1945 roku jednostka została rozwiązana.
Sławni piloci 260. Dywizjonu A.R. Hall – 8 potwierdzonych zestrzeleń.
Używane samoloty (1940-1945) Hawker Hurricane I (06.1940 – 11.1940); Curtiss Kittyhawk I i II (02.1942 – 05.1943); Kittyhawk III (12.1942 – 04.1944); North American Mustang III (04.1944 – 08.1945); Mustang IV (06.1945 – 08.1945).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii