Kategorie
Lotnictwo cywilne

Centrum Produkcji Kompozytów Harbin dostarczyło pierwszy ważny komponent samolotu A350

Spółka joint venture Airbusa w Chinach realizuje zgodnie z planem produkcję samolotu A350

Centrum Produkcji Kompozytów Harbin Hafei Airbus (HMC), spółka joint venture firmy Airbus i jej chińskich partnerów, rozpoczęła dostawy sterów wysokości w ramach programu Airbus A350 XWB. W Harbin odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego zestawu sterów. Stery wysokości produkowane w centrum HMC trafią do hiszpańskich zakładów Aernnova Aerospace (ANN), skąd dostarczone zostaną do fabryki firmy Airbus w Getafe (Hiszpania). Tam z kolei zostaną one zintegrowane ze statecznikiem poziomym samolotu A350 XWB. ANN jest znaczącym dostawcą struktur lotniczych dla firmy Airbus.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy HMC i ANN w roku 2010 centrum HMC odpowiada za produkcję i montaż kompletnych sterów wysokości wykonanych z kompozytów węglowych (ster wysokości jest to ruchoma powierzchnia sterowa statecznika poziomego pozwalająca na zmianę kąta pochylenia samolotu w celu zwiększenia lub zmniejszenia wysokości lotu). Na początkowym etapie stery wysokości do samolotów A350 produkowane były wyłącznie przez ANN. Produkcję w Chinach rozpoczęto w roku 2012. Po okresie przejściowym, w którym stery produkowane były zarówno przez ANN i HMC, Centrum Produkcji Harbin stanie się wyłącznym dostawcą tych części dla programu A350 XWB.

Zgodnie z umową zawartą w roku 2007 pomiędzy firmą Airbus i chińskim rządem firma zobowiązała się do ulokowania pięciu procent produkcji płatowca A350 XWB w Chinach. Prowadzone przez HMC prace stanowią znaczącą część tego udziału.

W uroczystości udział wzięli przedstawiciele rządu chińskiego i rządów europejskich, wysocy rangą przedstawiciele firmy Airbus i jej chińskich partnerów, w tym AVIC, chińskiego koncernu lotniczego, przedstawiciele ANN i inni reprezentanci branży.

Założone w 2009 roku Centrum Produkcji Harbin Hafei produkuje już elementy dla programu samolotów wąskokadłubowych Airbus (stery wysokości, stery kierunku i dźwigary stateczników poziomych), a dziś rozpoczyna produkcję pierwszej ważnej części dla programu A350 XWB. Aby sprostać tym zadaniom, a w szczególności produkcji elementów dla programu A350 XWB, takich jak stery wysokości, stery kierunku, drzwi serwisowe Sekcji 19 oraz części owiewki podkadłubowej samolotu, centrum HMC rozpoczęło w roku 2009 budowę nowego zakładu. Otwarcie tej nowoczesnej fabryki odbyło się na początku 2011 roku.

Źródło / Autor: Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne