infolotnicze.pl

Scorpion maszyna uderzeniowa i ISR

Scorpion to nowy samolot zaprojektowany przez firmę Textron AirLand i przeznaczony do wykonywania misji uderzeniowych oraz zadań ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance).

Samolot posiada całkowicie kompozytowy kadłub i napędzany jest dwoma silnikami. Kokpit w układzie tandem cechuje się dobra widocznością dla załogi. W kadłubie przewidziano miejsce na wciągane czujniki oraz wewnętrzną komorę na uzbrojenie. Standardowo maszyna posiada również szereg zewnętrznych punktów podwieszeń pozwalających na przenoszenie szerokiego wachlarza uzbrojenia. Modułowa architektura ma pozwolić w przyszłości na integrację nowych podzespołów czy tez uzbrojenia.

Podstawowe wymiary:

Długość 43 ft 6 in
Rozpiętość 47 ft 4 in
Wysokość 14 ft 0 in
Masa własna 11,800 lbs
Maksymalna masa startowa 21,250 lbs
Zapas paliwa w wewnętrznych zbiornikach 6,000 lbs
Maksymalna ładowność wewnętrzna 3,000 lbs
Ciąg ~8,000 lbs
Prędkość maksymalna 450 KTAS
Pułap 45,000 ft
Zasięg 2,400 NM

Dzięki materiałów kompozytowych obniżona ma zostać podatność na zużycie oraz uniknięte mają zostać problemy z korozją. Według producenta żywotność samolotu to 20,000h. W kokpicie samolotu wykorzystano ciekłokrystaliczne, kolorowe wyświetlacze prezentujące dane dotyczące lotu, osiągi samolotu, informacje nawigacyjne oraz przegląd systemów uzbrojenia.

Wśród systemów pokładowych wyróżnić można:

  • Built-in Flight Management System
  • Class-B Terrain Awareness and Warning System (TAWS)
  • Engine Indicating/Crew Alerting System (CAS)/Master Caution
  • Dual Air Data Attitude Heading Reference Systems
  • Dual Global Positioning System/Satellite-Based Augmentation System (GPS/SBAS)
  • Display of External Video (Mission Processor, EO/IR, etc.) – Sensor Agnostic
  • Integrated Moving Maps Including Highway in the Sky Functionality
  • Weather Radar Controls
  • Night Vision Compatible
  • Low Power Consumption
  • Digital Flight Playback

Wykorzystane na samolocie silniki mają docelowo generować około 8000 funtów ciągu, a ich sterowanie odbywa się za pomocą cyfrowego systemu kontroli. Co istotne samolot będzie mógł operować na paliwie Jet-A, JP-5 i JP-8.

Wewnętrzny luk pozwala na szybką rekonfigurację maszyny w zależności od typu misji. Może on pomieścić dodatkowy zapas paliwa, pakiet czujników czy tez dodatkowe systemy komunikacji.

Scorpion-External-Stores-cu

Dodatkowo maszyna wyposażana jest w 6 zewnętrznych punktów podwieszeń.

Scorpion-External-Stores1

Firma przewiduje dla samolotu cały szereg zastosowań takich jak:

  • dozór granic
  • dozór akwenów morskich
  • zwalczanie przemysłu narkotykowego
  • wsparcie w konfliktach nieregularnych
  • pomoc w klęskach żywiołowych jako przekaźnik danych dzięki możliwości pozostawania w powietrzu przez ponad 5h
  • maszyna funkcjonująca jako siły szybkiego reagowania i przechwytywania po naruszeniu przestrzeni powietrznej

Scorpion

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Krzysztof Kuska

Źródło: Textron

Zdjęcia: Textron


Opublikowano

w

przez

Tagi: