Scorpion to nowy samolot zaprojektowany przez firmę Textron AirLand i przeznaczony do wykonywania misji uderzeniowych oraz zadań ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance).
Samolot posiada całkowicie kompozytowy kadłub i napędzany jest dwoma silnikami. Kokpit w układzie tandem cechuje się dobra widocznością dla załogi. W kadłubie przewidziano miejsce na wciągane czujniki oraz wewnętrzną komorę na uzbrojenie. Standardowo maszyna posiada również szereg zewnętrznych punktów podwieszeń pozwalających na przenoszenie szerokiego wachlarza uzbrojenia. Modułowa architektura ma pozwolić w przyszłości na integrację nowych podzespołów czy tez uzbrojenia.
Podstawowe wymiary:
Długość | 43 ft 6 in |
Rozpiętość | 47 ft 4 in |
Wysokość | 14 ft 0 in |
Masa własna | 11,800 lbs |
Maksymalna masa startowa | 21,250 lbs |
Zapas paliwa w wewnętrznych zbiornikach | 6,000 lbs |
Maksymalna ładowność wewnętrzna | 3,000 lbs |
Ciąg | ~8,000 lbs |
Prędkość maksymalna | 450 KTAS |
Pułap | 45,000 ft |
Zasięg | 2,400 NM |
Dzięki materiałów kompozytowych obniżona ma zostać podatność na zużycie oraz uniknięte mają zostać problemy z korozją. Według producenta żywotność samolotu to 20,000h. W kokpicie samolotu wykorzystano ciekłokrystaliczne, kolorowe wyświetlacze prezentujące dane dotyczące lotu, osiągi samolotu, informacje nawigacyjne oraz przegląd systemów uzbrojenia.
Wśród systemów pokładowych wyróżnić można:
- Built-in Flight Management System
- Class-B Terrain Awareness and Warning System (TAWS)
- Engine Indicating/Crew Alerting System (CAS)/Master Caution
- Dual Air Data Attitude Heading Reference Systems
- Dual Global Positioning System/Satellite-Based Augmentation System (GPS/SBAS)
- Display of External Video (Mission Processor, EO/IR, etc.) – Sensor Agnostic
- Integrated Moving Maps Including Highway in the Sky Functionality
- Weather Radar Controls
- Night Vision Compatible
- Low Power Consumption
- Digital Flight Playback
Wykorzystane na samolocie silniki mają docelowo generować około 8000 funtów ciągu, a ich sterowanie odbywa się za pomocą cyfrowego systemu kontroli. Co istotne samolot będzie mógł operować na paliwie Jet-A, JP-5 i JP-8.
Wewnętrzny luk pozwala na szybką rekonfigurację maszyny w zależności od typu misji. Może on pomieścić dodatkowy zapas paliwa, pakiet czujników czy tez dodatkowe systemy komunikacji.
Dodatkowo maszyna wyposażana jest w 6 zewnętrznych punktów podwieszeń.
Firma przewiduje dla samolotu cały szereg zastosowań takich jak:
- dozór granic
- dozór akwenów morskich
- zwalczanie przemysłu narkotykowego
- wsparcie w konfliktach nieregularnych
- pomoc w klęskach żywiołowych jako przekaźnik danych dzięki możliwości pozostawania w powietrzu przez ponad 5h
- maszyna funkcjonująca jako siły szybkiego reagowania i przechwytywania po naruszeniu przestrzeni powietrznej
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |
Krzysztof Kuska
Źródło: Textron
Zdjęcia: Textron