Pierwszy system kryptograficzny spoza Stanów Zjednoczonych zatwierdzony do użytku w USA

System identyfikacji obiektów „Swój-Obcy” (IFF) w MOD-5 uzyskał certyfikat operacyjny.
IFF jest elementem Medium Extended Air Defense System (MEADS). MEADS to pierwszy amerykański system, który w 2009 roku otrzymał zgodę na użycie urządzenia kryptograficznego spoza USA.

Certyfikacja przez Nadzór Ruchu Lotniczego USA radarowego systemu identyfikacji Radar Beacon System Identification Friend or Foe Mark XII/XIIA (AIMS) to dla MEADS znaczące osiągnięcie. MOD-5 jest bardziej bezpieczny i zapewnia pozytywną identyfikację znajdujących się w linii widzenia jednostek własnych wyposażonych w transponder IFF, co pozwala lepiej odróżnić je od sił wroga.

“Żaden inny system obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej nie zapewnia lepszej identyfikacji statków powietrznych” – powiedział Gregory Kee, dyrektor generalny Agencji Zarządzania Programem MEADS w NATO (NAMEADSMA). “Certyfikacja AIMS potwierdza, że oba radary MEADS zapewniają najwyższy poziom ochrony pilotom sił sprzymierzonych podczas działań koalicji”.

Zatwierdzony system IFF jest używany w obu konfiguracjach 360-stopniowych radarów MEADS. Radar rozpoznania to 360-stopniowy aktywny sterowany elektronicznie radar macierzowy, którzy zapewnia pokrycie zwiększonego zasięgu. Wielofunkcyjny radar kierowania ogniem to 360-stopniowy półprzewodnikowy radar macierzowy pracujący w paśmie X, który zapewnia precyzyjne śledzenie oraz szerokopasmowe funkcje klasyfikacji i segregacji. Oba radary mogą wykrywać wysoce manewrowe zagrożenia o sygnaturach małej powierzchni odbicia, w tym pociski balistyczne krótkiego i średniego zasięgu, pociski kierowane i inne zagrożenia powietrzne.

“MEADS oferuje pokrycie i elastyczność, jakich nie są w stanie zapewnić inne systemy, w tym pełną 360-stopniową ochronę obiektów wojskowych i cywilów przed zagrożeniami następnej generacji” – powiedział prezes MEADS International, Dave Berganini. “Zaawansowana architektura półprzewodnikowa jest bardziej niezawodna niż obecnie stosowane systemy, a mimo to przy mniejszej liczbie elementów MEADS może zapewnić osiem razy większe pokrycie. Zredukowany personel i wymogi konserwacyjne pozwalają oszczędzić miliardy dolarów na kosztach operacyjnych”.

Głównym wykonawcą systemu jest MEADS International, międzynarodowa spółka joint-venture z siedzibą w Orlando na Florydzie. Znaczącymi podwykonawcami i partnerami joint-venture są włoska i niemiecka MBDA oraz Lockheed Martin w Stanach Zjednoczonych.

Agencja zarządzania programem MEADS, NAMEADSMA, ma siedzibę w Huntsville w Alabamie.

MEADS

Źródło / Autor: Lockheed Martin

Zdjęcie: Lockheed Martin

Autor: Redakcja Świat

Redakcja Świat