Kategorie
Jednostki lotnicze

151. Dywizjon Myśliwski RAF

151. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 151 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 12.06.1918
Lata istnienia 12.06.1918 – 10.09.1919; 4.08.1936 – 10.10.1946; 15.09.1951 – 19.09.1961; 11.01.1962 – 25.05.1963.
Motto Foy pour devoir
Oznaczenie kodowe TV (09.1938 – 12.1938); GG (12.1938 – 09.1939); DZ (09.1939 – 10.1946).
151. Dywizjon Myśliwski RAF
151. Dywizjon Myśliwski RAF powstał w czerwcu 1918 roku jako jedna z pierwszych nocnych jednostek myśliwskich. Po zakończeniu działań wojennych została ona rozwiązana we wrześniu 1919 roku. Jednostkę ponownie utworzono w sierpniu 1936 roku w bazie North Weald i wyposażono w samoloty Gauntlet które po dwóch latach zastąpiły Hurricane’y. W pierwszych miesiącach II wojny światowej 151. Dywizjon Myśliwski RAF wykonywał zadania defensywne by od maja 1940 roku rozpocząć loty ofensywne nad północną Francją. Jednostka brała udział w osłonie ewakuacji z Dunkierki a później Bitwie o Wielką Brytanię, zestrzeliwując w jej trakcie 27 samolotów wroga przy stracie 17 własnych. Od listopada tego roku rozpoczął się proces przekwalifikowania Dywizjonu na jednostkę nocną. Przezbrojono ją wobec tego w maszyny Defiant na których piloci 151. Dywizjonu walczyli do połowy 1942 roku gdy został on wyposażony w Mosquito. Od kwietnia 1943 roku jednostka rozpoczęła loty intruderskie które wykonywała do października 1944 roku. Wtedy to 151. Dywizjon Myśliwski RAF został przebazowany do zachodniej Anglii skąd wspierał działania bombowe wykonując ataki na bazy niemieckich nocnych myśliwców. Jednostka zadania te wykonywała do końca II wojny światowej. Niedługo później w październiku 1946 roku Dywizjon rozwiązano.
Sławni piloci 151. Dywizjonu J.W. Allan – 14 zestrzeleń pewnych.
E.R. Hedgecoe – 9 pewnych zestrzeleń, 1 prawdopodobne i 1 uszkodzony samolot wroga.
E.M. Donaldson – 11 pewnych zestrzeleń. Jeden z dowódców 151. Dywizjonu, ustanowił światowy rekord prędkości 7 września 1946 roku uzyskując na samolocie Gloster Meteor F IV 991 km/h.
Używane samoloty (1936-1945) Gloster Gauntlet II (08.1936 – 02.1939); Hawker Hurricane I (12.1938 – 02.1942); Hurricane IIB i IIC (06.1941 – 02.1942); Boulton Paul Defiant I (12.1940 – 04.1942); Defiant II (04.1942 – 07.1942); de Havilland Mosquito II (04.1942 – 08.1943); Mosquito XII (05.1943 – 05.1944); Mosquito VI (08.1943 – 10.1943); Mosquito XIII (11.1943 – 11.1944); Mosquito 30 (10.1944 – 10.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii