66. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 66 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 30.06.1916 |
Lata istnienia | 30.06.1916 – 25.10.1919; 20.07.1936 – 30.04.1945; 1.09.1946 – 30.09.1960; 15.09.1961 – 20.03.1969 |
Motto | Cavete praemonui |
Oznaczenie kodowe | RB (09.1938 – 09.1939); LZ (09.1939 – 1945 i 1949 – 1951); HI (1946 – 1949). |
66. Dywizjon Myśliwski RAF |
66. Dywizjon Myśliwski RAF został utworzony w czerwcu 1916 roku na lotnisku Filton po czym został przesunięty do Francji gdzie przebywał przez cały okres I wojny światowej. Po jej zakończeniu jednostkę rozwiązano w październiku 1919 roku. 66. Dywizjon Myśliwski RAF ponownie sformowano w lipcu 1936 roku na podstawie eskardy C z 19. Dywizjonu. Początkowo wyposażono go w maszyny Gauntlet które z końcem 1938 roku zostały wymienione na Spitfire’y. Pierwsze miesiące II wojny światowej upłynęły pilotom jednostki na defensywnych misjach patrolowych. W 1940 roku Dywizjon brał udział w osłonie ewakuacji z Dunkierki w później Bitwie o Wielką Brytanię. W jej trakcie piloci jednostki zestrzelili 53 maszyny wroga przy stracie 25 własnych. Od lutego 1941 roku 66. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął wykonywanie działań ofensywnych nad Północną Francją. Prowadził on także misje patrolowe nad wybrzeżem a także eskortowe względem własnych bombowców. Następnie jednostkę na pewien czas wycofano na północ, by potem włączyć ją w skład 2. TAF-u. W jej ramach wykonywał on zadania myśliwsko-bombowe w przededniu Inwazji w Normandii. Po jej przeprowadzeniu 66. Dywizjon Myśliwski RAF trafił na lotniska w Normanii i później współpracował w jednostkami lądowymi podążając za nimi do Belgii i Holandii. Ostatnie miesiące wojny Dywizjon spędził wykonując bojowe loty rozpoznawcze nad Niemcami. Jednostkę rozwiązano z końcem kwietnia 1945 roku. |
Sławni piloci 66. Dywizjonu | H. Allen – (5 samodzielnych i 3 zespołowe zestrzelenia, 2 samodzielne i 1 zespołowe zestrzelenia prawdopodobne oraz 3 samodzielne i 1 zespołowe uszkodzenia). C. Bodie – (5 samodzielnych, 5 zespołowych i 1 niepotwierdzone zestrzelenie, 8 samodzielne i 2 zespołowe zestrzelenia prawdopodobne oraz 3 samodzielne i 1 zespołowe uszkodzenia). |
Używane samoloty (1936-1945) | Gloster Gauntlet II (07.1936 – 12.1938); Supermarine Spitfire I (11.1938 – 11.1940); Spitfire IIA (11.1940 – 02.1942); Spitfire VA, VB i VC (02.1942 – 11.1943); Spitfire IX (11.1943 – 11.1944); Spitfire XVI (11.1944 – 04.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |