Airbus zdobywa zamówienia o wartości niemal 70 mld USD podczas targów Paris Air Show 2013
- zamówienia i deklaracje zakupu 466 samolotów Airbusa ze wszystkich rodzin produktowych;
- rodzina A320neo zachowuje 60-procentowy udział w rynku;
- A350 XWB, A330 i A380 nadal sprzedają się lepiej od modeli konkurencji
Podczas tegorocznych targów lotniczych w Paryżu Airbus pozyskał zamówienia na 466 samolotów, opiewające łącznie na kwotę 68,7 mld USD. Jest to dowód na utrzymującą się dobrą kondycję branży lotnictwa komercyjnego. Kontrakty obejmują porozumienia dotyczące zakupu 225 samolotów za 29,4 mld USD, a także potwierdzone zamówienia na 241 samolotów za 39,3 mld USD.
Rodzina A320, z wiodącym modelem A320neo, kontynuuje niebywałe pasmo sukcesów na rynku samolotów wąskokadłubowych. Airbus ogłosił podczas targów pozyskanie zamówień i deklaracji zakupu na 371 tych maszyn od sześciu klientów, o wartości ok. 37,8 mld USD. W tej grupie znalazło się 88 zamówień na model A320ceo, co jasno pokazuje, że ten będący obecnie w produkcji model jest wciąż najbardziej poszukiwanym na rynku samolotem do regularnej, intensywnej eksploatacji. Szczególnie spektakularnym sukcesem w przypadku rodziny A320 było ogłoszenie, że linie easyJet zobowiązały się do zakupu 100 maszyn A320neo i 35 A320ceo. Zakończyło to niezwykle ostrą konkurencję o to zamówienie. Popyt na samoloty z rodziny A320 potwierdza też zamówienie Lufthansy, która potwierdziła zakup 100 kolejnych maszyn. Dalsze zamówienia i deklaracje zakupu samolotów z rodziny A320 zostały złożone przez: Hong Kong Aviation Capital na 60 sztuk; ILFC na 50; Spirit Airlines -na 20; linie Syphax Airlines z Tunezji na – trzy egzemplarze – co ważne, to pierwsza deklaracja zakupu modelu A320neo pochodząca z Afryki.
Kolejną gwiazdą targów w Paryżu był model A350 XWB, który przyleciał po raz pierwszy w piątek, 14 czerwca 2013 r., a drugi lot ukończył pomyślnie w środę 19 czerwca. Podczas targów Airbus pozyskał 69 zamówień i deklaracji zakupu na ten model, o łącznej wartości 21,4 mld USD. Złożyli je klienci działający na różnych kontynentach. Linie Air-France-KLM potwierdziły ostateczne zamówienie na 25 sztuk modelu A350-900. Także linie Singapore Airlines, które już wcześniej składały zamówienie na ten model, zdecydowały się kupić kolejnych 30 sztuk A350-900; o 10 egzemplarzy A350-1000 powiększyły swoje wcześniejsze zamówienie linie United Airlines, dzięki czemu portfel zamówień tego przewoźnika wzrósł do 35 sztuk; dodatkowo, United Airlines postanowiły, że 25 zamówionych wcześniej maszyn – A350-900 zamienią na większy A350-1000, aby zastąpić nimi Boeingi 777. Linie Sri Lankan podpisały zobowiązanie do zakupu czterech sztuk A350-900, co uzupełniło złożone na targach zamówienie na sześć A330-300.
W przypadku najwyżej plasowanego modelu A380, Airbus pozyskał zobowiązanie do zakupu 20 sztuk, złożone przez trzecią co do wielkości na świecie firmę specjalizują się w leasingu samolotów szerokokadłubowych, Doric Lease Corp. Wartość umowy przekracza 8 mld USD. Kontrakt z firmą Doric jest szczególnie istotny, ponieważ otwiera przed A380 nowe perspektywy rynkowe. Model ten jest teraz dostępny dla linii lotniczych, które chcą nabyć ten samolot, korzystając z elastyczności zapewnianej przez umowę leasingu operacyjnego.
John Leahy, dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów, powiedział: „Dramatyczne ulewy i burze przechodzące w tym roku nad Le Bourget nie osłabiły tempa, w jakim pozyskujemy nowe zamówienia.” Dodał jeszcze: „Nasz A350 XWB wyprzedza pod względem sprzedaży model 787 w stosunku ponad 2:1 na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Ponadto rodzina A320neo utrzymuje 60-procentowy udział w rynku. To pozycja’, którą chcę utrzymać.”
Firma Airbus jest wiodącym producentem samolotów na świecie, oferującym najnowocześniejszą, najszerszą rodzinę samolotów pasażerskich, obejmującą modele o pojemności od 100 do 500 miejsc na pokładzie oraz najbardziej nowoczesną i eko-wydajną linię produktów na rynku. Firma ma siedzibę w Tuluzie we Francji. Airbus jest spółką należącą do EADS.
Źródło: Airbus