I wcale nie mam na myśli Krzesin, które znajdują się przecież w granicach Poznania, ani Kobylnicy gdzie znajduje się Aeroklub Poznański, ani nawet lądowisk w Bednarach, Gądkach czy Zborowie. Otóż nowa baza powstaje w Szreniawie, na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego. I jest to prawdziwa baza lotnictwa rolniczego. Niestety … nic tu latać nie będzie, ponieważ powstaje ona w formie ekspozycji muzealnej. Przez długi okres Muzeum w Szreniawie prezentowało tylko trzy obiekty związane z agrolotnictwem: samoloty CSS-13 i PZL-101 Gawron oraz stanowisko do badań rozkładania się strug rozpylanych i rozpryskiwanych chemikaliów.
Jednak w ostatnim czasie Muzeum wraz z zaprzyjaźnionymi instytucjami podjęło próbę stworzenia wystawy „Agrolotnictwo” zupełnie od nowa – uzupełniając ją o kolejne obiekty.
W celu realizacji projektu udostępniono wyremontowane zabytkowe pomieszczenie na terenie folwarku muzealnego o powierzchni ok. 300 m2 wraz z przylegającym placem (ok. 2000 m2). W między czasie rozpoczęto poszukiwania obiektów na wystawę. Niektóre samoloty były dostępne niemal od ręki w niezłym stanie technicznym. Inne trzeba było wręcz wyrywać z sideł matki natury, która zdążyła obrosnąć wokół skrzydeł i kadłubów. Podczas przeprowadzanych kwerend pozyskano egzemplarz śmigłowca Mi-2R wykorzystywanego w pracach agrolotniczych. Dla potrzeb wystawy nabyto również samoloty: An-2R, PZL-106 Kruk, PZL M-18 Dromader, PZL-104 Wilga 35, Let L-200 Morava oraz prawdziwy agrolotniczy unikat: PZL M-15 Belphegor.
Wymienione obiekty wraz z Gawronem po przeprowadzeniu prac konserwacyjno-zabezpieczających zostaną umieszczone na wystawie zewnętrznej. Dookoła placu ekspozycyjnego zwiedzający będą poruszali się po nowych ścieżkach, jak również będą mieli możliwość podejścia do każdego obiektu z dowolnej strony. Najcenniejszy samolot w postaci CSS-13 zostanie wyeksponowany we wnętrzu Stodoły. Miejsce to stanie się również zainscenizowanym lądowiskiem podczas trwania sezonu prac agrolotniczych. Elementami nadającymi unikalny charakter ekspozycji staną się stanowiska kierownika lotów i odpraw załóg oraz stanowisko warsztatowe. Zostaną wyposażone m.in. w mapy rejonu prac, radiostacje i sprzęt, który jeszcze niedawno służył pilotom i mechanikom na misjach w Polsce i na świecie. Całość zostanie uzupełniona manekinami ubranymi w kombinezony, hełmofony i okulary. Wszystko to w celu jak najwierniejszego oddania charakteru pracy agrolotników. Ekspozycja będzie posiadała kącik edukacyjny przeznaczony na projekcje filmów tematycznych. Znajdą się w nim mapy z zaznaczonymi miejscami prac agrolotniczych wykonywanych przez polskich pilotów, plansze ze zdjęciami i danymi techniczno-statystycznymi, dekoracje z logo przedsiębiorstw usług agrolotniczych i producentów samolotów oraz innymi elementami promocyjnymi sponsorów. Kolejnym elementem będzie makieta z zainscenizowanym rejonem lądowiska i lotów agrolotniczych.
Twórcy ekspozycji maja nadzieję, że powstająca wystawa obrazująca polskie agrolotnictwo stanie się ważnym punktem na mapie lotnictwa rolniczego, opisującym rozwój naukowy i techniczny polskich placówek naukowo-badawczych i przedsiębiorstw usługowych. Wystawa będzie mogła służyć zarówno celom edukacyjnym jak i jako miejsce spotkać i sympozjów poświęconych agrolotnictwu.
W Szreniawie praca wre. Stodoła jest po remoncie, kilka statków powietrznych już „wylądowała” na miejscu a część z nich musi zostać jeszcze poddana pracom konserwatorskim. Ale z każdym dniem jest nam bliżej do otwarcia bazy lotnictwa rolniczego.
Przemysław Jankowski