28 maja 1935 roku dokonano oblotu samolotu Messerschmitt Bf 109. Był to niemiecki samolot myśliwski, podstawowy myśliwiec Luftwaffe podczas II wojny światowej. Pierwszy prototyp napędzany był silnikiem Rolls-Royce Kestrel V12 o mocy startowej 695 KM (511 kW). Maszynę tę wielokrotnie modernizowano, a do jej pierwszej publicznej prezentacji doszło podczas letnich igrzysk olimpijskich w Berlinie. Do przelotu nad Berlinem i wykonania akrobacji lotniczej użyto wersji Bf 109 V2.
28 maja 1947 roku oblatany został prototyp LWD Szpak-4A. Był to czwarty powojenny polski samolot. Sporym novum względem poprzednich konstrukcji było zastosowanie kratownicy kadłuba z rur stalowych. Samolot zbudowano jako dwumiejscową maszynę akrobacyjną, lecz nie dopuszczono jej do akrobacji. LWD Szpak-4A używano za to w charakterze samolotu łącznikowego. Na podstawie tego projektu powstał w kolejnych miesiącach produkowany seryjnie LWD Szpak-4T.