Kategorie
Ludzie lotnictwa

Lock Eric Stanley

Eric Stanley Lock (1919-1941), brytyjski pilot myśliwski, Flight Lieutnant Royal Air Force.

Eric Stanley Lock, urodzony 19 kwietnia 1919 roku w Shrewsbury Anglik, stał się najskuteczniejszym pilotem RAF w okresie bitwy o Wielką Brytanię.

W 1939 roku Eric Lock wstąpił do Royal Air Force Volunteer Reserve. Po zmobilizowaniu, w sierpniu 1940 roku przydzielono go do 41. Dywizjonu Myśliwskiego, bazującego w Catterick i wyposażonego w samoloty Supermarine Spitfire Mk I. Pilot Officer Lock brał udział przeciwko operującej z Norwegii 5. Flocie Powietrznej, jednak bez większych sukcesów. Konto zestrzeleń zostało otwarte 15 sierpnia 1940 roku, gdy Lock strącił Messerschmitta Bf-110.

Szanse dla wykazania swych nieprzeciętnych umiejętności Eric Lock miał dopiero po przebazowaniu dywizjonu do Hornhurch w hrabstwie Essex, a więc zdecydowanie bliżej obszaru, w którym toczono najcięższe starcia podczas bitwy o Wielką Brytanię. 5 Września zestrzelił dwa Heinkle He-111 oraz dwa Messerschmitty Bf-109. Dzień później, startując do akcji mimo zakazu lekarza (rana nogi) Eric Swan-Off Lock strącił Junkersa Ju-88. Z kolei 20 września zgłosił zwycięstwo nad… niemalże mitycznym w szeregach pilotów alianckich Heinklem He-113. Zwykło się domniemywać, że ofiarą Locka był po prostu zwykły Bf-109. W przeciągu miesiąca Swan-Off zapracował na Distinguished Flying Cross, a następnie: Distinguished Flying Cross and Bar. Drugie nadanie przyznano mu za zestrzelenie piętnastu samolotów nieprzyjaciela w przeciągu zaledwie 16 dni. 25 Października Pilot Officer Lock odniósł swoje 21. zwycięstwo powietrzne. Wynik ten unieśmiertelnił go jednocześnie jako najskuteczniejszego alianckiego pilota okresu bitwy o Wielką Brytanię. Ale nie był koniec jego kariery

17 Listopada 41. Dywizjon z Lockiem w składzie (w tym czasie as z 23. zwycięstwami) podjął walkę z siedemdziesięcioma Messerschmittami Bf-109. Trafiony serią z działka, wylądował przymusowo w okolicy Martlesham Heath. Ciężko ranny w prawe ramię i obydwie nogi, spędził dwie godziny zakleszczony w kabinie, nim uwolnili go żołnierze, którzy na prowizorycznych noszach przenieśli Locka do szpitala. Warto wspomnieć, że podczas tego starcia zestrzelił kolejne dwa Bf-109, a za męstwo odznaczony został Distinguished Service Order.

Po przejściu piętnastu operacji Eric Lock wrócił do lotów operacyjnych w lipcu 1941 roku jako dowódca eskadry w 611. Dywizjonie Myśliwskim, wyposażonym w Spitfire Mk. V. Wkrótce Flight Lieutnant Eric Lock dopisał do swego konta kolejne trzy strącone nieprzyjacielskie maszyny, osiągając wynik 26. zestrzeleń. Niestety, 3 sierpnia podczas akcji Rhubarb, samolot Locka trafiony został przez artylerię przeciwlotniczą w trakcie ataku na niemiecką kolumnę wojska w rejonie Pas-de-Calais. Szczątków samolotu, jak i samego Erica Locka nie odnaleziono.

Jednostki, w których służył Erick Lock:

Bibliografia:
Alfred Price, Spitfire Mark I/II Aces 1939-41, Oxford 1996.
Przemysław Skulski, Bitwa o Anglię 1940, Seria „Galeria Asów”, Wrocław 1997.
Strona internetowa:
http://www.bbc.co.uk/shropshire/content/articles/2005/04/09/great_salopians_eric_lock_feature.shtml , stan na 19.05.2013 r.
Strona internetowa:
http://waffenhq.net/biographien/biographien/lock.html , stan na 19.05.2013. r

Zdjęcie: Wikimedia Commons

Michał Różyński

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii