Samolot L-410 to górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej napędzany przez dwa turbośmigłowe silniki GE H 80-200. Jest przeznaczony do przewozu 19 pasażerów, ładunku lub do wykonywania misji specjalnych. Maszyny L-410 w różnych wersjach użytkowane są w ponad 50 krajach, na 5 kontynentach. Rosja, Afryka, Azja Południowo-Wschodnia, Ameryka Południowa, Europa, to te obszary Ziemi, gdzie czeski samolot zobaczymy.
Do tej pory wyprodukowano ponad 1100 egzemplarzy. Obecnie produkowany jest model L 410 UVP E20, która jest najbardziej zaawansowaną wersją poprzedniej serii samolotów. Maszyna z czeskich Kunovic znana jest ze swoich doskonałych właściwości i ma wiele zalet:
• zdolność do startu i lądowania na krótkich pasach startowych (STOL)
• zdolność do startu i lądowania na nieutwardzonych nawierzchniach
• niskie koszty eksploatacji i utrzymania
• bardzo dobre osiągi w warunkach wysokich temperatur i dużych wysokościach
• łatwość wymiany podzespołów i urządzeń będących na wyposażeniu
• duży luk bagażowy
• przestronny przedział dla pasażerów, który zapewnia komfort podróży
L-410 są produkowane od ponad trzydziestu lat i odnoszą sukcesy głównie ze względu na bezpieczeństwo i niezawodność. Dzięki trwałej, solidnej konstrukcji, maszyna może startować wręcz w ekstremalnych warunkach klimatycznych, od -50 do +50 ° C. Unikalne wzornictwo obok wyjątkowej wydajności, gwarantuje wysoką klasę działania zarówno na Saharze lub nawet w syberyjskiej tundrze.
Niespotykana konstrukcja podwozia pozwala na lądowanie samolotem praktycznie w dowolnym miejscu. Potrzebuje on tylko kilkaset metrów pasa startowego. Warto zwrócić uwagę, że naciska podwozia wynosi mniej więcej 6 kg/cm² dzięki czemu jest w stanie lądować i startować z lotnisk pokrytych mokrą trawą i grząskim terenie. Samolot posiada certyfikację EASA oraz został dopuszczony do użytkowania w wielu krajach poza Europą.
L 410 znajduje się na wyposażeniu flot powietrznych zarówno komercyjnych przewoźników lotniczych, jak również instytucji rządowych, wojska lub aeroklubów na całym świecie. Szeroki kadłub, którego przedział pasażerski ma owalny przekrój, posiada pojemności 17,9 m3 zapewnia najwyższy poziom komfortu dla pasażerów i umożliwia elastyczne wykorzystanie samolotu w obu misjach zwykłych i specjalnych. Samolot jest produkowany w różnych wersjach: standardowej, transportowej (do przewóz ładunków), Wersja VIP Saloon, pogotowia lotniczego, wersja dla spadochroniarzy, fotogrametrii lub patrolowej.
Samolot L-410 są idealne połączenie najwyższej klasy parametrów technicznych i ekonomii w zakresie przewozu osób, towarów na dystansach krótkich i średnich.
Podstawowe dane taktyczne dla samolotu L-410UVP-L-E:
• Zakres taktyczny (z pełnym zbiornikiem paliwa): 1380 km
• Zasięg taktyczny (przy maksymalnym obciążeniu): 546 km
• Prędkość maksymalna: 357 km/h
• Prędkość przelotowa (na wysokości 4200 m): 380 km/h
• Ekonomiczna prędkość przelotowa (na wysokości 4200 m): 365 km/h
• Praktyczny pułap: 6320 m
• Maksymalna prędkość wznoszenia: 444 m/min
• Maksymalna masa startowa: 6.400 kg
• Masa własna: 3.985 kg
• Maksymalny udźwig: 1.650 kg
• Typ silnika: 2 x Turbolet (Walter) M601E
• Maksymalna siła ciągu: 2 x 559 kW
• Rozpiętość (w tym zbiorników paliwa): 19,98 m
• Długość: 14,42 m
• Wysokość: 5,83 m
• Załoga: 3 osoby
Źródło:
http://www.let.cz/
http://www.acr.army.cz/
Zdjęcie:
http://www.acr.army.cz/
Piotr Konieczny
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |