ATR 72 to średni, turbośmigłowy, dwusilnikowy samolot pasażerski przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego.
Został zaprojektowany i jest produkowany przez włosko-francuską firmę ATR (Aerei da Trasporto Regionale, Avions de Transport Régional), ktrej siedzibą jest Tuluza. ATR współpracuje ściśle z Airbusem, dla którego jest partnerem nie zaś konkurentem, ponieważ Airbus produkuje samoloty odrzutowe powyżej 100 pasażerów.
ATR 72 jest wersją rozwojową samolotu ATR 42, jest od niego dłuższy o 4,5 metra. Prace nad konstrukcją rozpoczęły się w 1986 roku, pierwszy lot odbył się 27 października 1988 roku. Certyfikacje amerykańska i europejską maszyna otrzymała w rok później, a pierwszy lot pasażerski odbył się 27 października 1989 w barwach Kar Air of Finland.
W ramach rodziny samolotów ATR 72 wyróżniamy: ATR 72-100, ATR 72-200, ATR 72-210, ATR 72-500 oraz ATR 72-600.
Najszerzej obecnie rozpowszechnioną wersją samolotu ATR 72 jest ATR 72-500, który uzyskał certyfikacje w 1997 roku. Obecnie do klientów trafiaj już najnowsza wersją – ATR 72-600.
Największym konkurentem samolotu ATR 72 jest Bombardier Q400 NextGen.
Dane techniczne ATR 72-500:
- długość – 27,2 m
- wysokość – 7,6 m
- rozpiętość skrzydeł – 27,05 m
- pojemność – 68-74
- powierzchnia nośna -61 m2
- zasięg – 1324 km
- masa startowa – 22 500 kg
- silniki: 2 turbośmigłowe silniki PW127F
- zapas paliwa – 5000 kg
- prędkość przelotowa – 511 km/h
Źródło/Zdjęcie: ATR
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |