ATR 72 to średni, turbośmigłowy, dwusilnikowy samolot pasażerski przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego.

Został zaprojektowany i jest produkowany przez włosko-francuską firmę ATR (Aerei da Trasporto Regionale, Avions de Transport Régional), ktrej siedzibą jest Tuluza. ATR współpracuje ściśle z Airbusem, dla którego jest partnerem nie zaś konkurentem, ponieważ Airbus produkuje samoloty odrzutowe powyżej 100 pasażerów.

ATR 72 jest wersją rozwojową samolotu ATR 42, jest od niego dłuższy o 4,5 metra. Prace nad konstrukcją rozpoczęły się w 1986 roku, pierwszy lot odbył się 27 października 1988 roku. Certyfikacje amerykańska i europejską maszyna otrzymała w rok później, a pierwszy lot pasażerski odbył się 27 października 1989 w barwach Kar Air of Finland.

W ramach rodziny samolotów ATR 72 wyróżniamy: ATR 72-100, ATR 72-200, ATR 72-210, ATR 72-500 oraz ATR 72-600.

Najszerzej obecnie rozpowszechnioną wersją samolotu ATR 72 jest ATR 72-500, który uzyskał certyfikacje w 1997 roku. Obecnie do klientów trafiaj już najnowsza wersją – ATR 72-600.

Największym konkurentem samolotu ATR 72 jest Bombardier Q400 NextGen.

Dane techniczne ATR 72-500:

  • długość – 27,2 m
  • wysokość – 7,6 m
  • rozpiętość skrzydeł – 27,05 m
  • pojemność – 68-74
  • powierzchnia nośna -61 m2
  • zasięg – 1324 km
  • masa startowa – 22 500 kg
  • silniki: 2 turbośmigłowe silniki PW127F
  • zapas paliwa – 5000 kg
  • prędkość przelotowa – 511 km/h

Źródło/Zdjęcie: ATR

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii