737 airborne early warning and control (AEW&C) to nowoczesna platforma zapewniająca powietrzny dozór, komunikację oraz zarządzanie polem walki.
Samolot bazuje na sprawdzonej platformie 737-700 wzbogaconej o najnowszą awionikę oraz pokład odpowiadający standardom XXI wieku. Pułap operacyjny maszyny to 41000 stóp, a zasięg przekracza 3500 mil. Zaletą samolotu są maksymalnie skrócone czasy przestojów operowania maszyny. Dodatkowo szeroka siatka dostawców podzespołów i ośrodków wsparcia pozwala na efektywne operowanie.
W skład pakietu AEW&C wchodzi m.in. radar multi-role electronically scanned array (MESA) zapewniający optymalne osiągi łącząc zasięg oraz precyzję. Może on śledzić cele morskie i lądowe jednocześnie, a system jest w stanie asystować załodze w śledzeniu i kierowaniu myśliwców jednocześnie skanując rejon operowania. Konstrukcja radaru i jego umiejscowienie pozwalają na jego zainstalowanie na średniej platformie jaką jest Boeing 737-700. Samolot posiada również zintegrowany system IFF korzystający z głównych anten co pozwala obniżyć wagę samolotu a także poprawić niezawodność oraz uprościć korelację celów. Standardowo dla współczesnego sprzętu architektura jest otwarta i pozwala na instalowanie nowego oprzyrządowania oraz łatwą modernizację.
Jak już wspominano maszyna bazuje na konstrukcji cywilnej 737-700 increased gross weight (IGW) w konfiguracji Boeing Business Jet. Radar firmy Northrop Grumman śledzi cele oddalone od maszyny o 200 mil zarówno w powietrzu jak i na wodzie w każdych warunkach pogodowych. Zasięg systemu IFF to 300 mil, a ilość śledzonych obiektów to ponad 3000.
Na samoloty tego typu zdecydowały się Australia, Korea Południowa i Turcja kupując w sumie 14 maszyn 737 AEW&C.
Podstawowe dane:
Podstawowe dane:
Załoga: 2 pilotów + 6-10 członków załogi
Zasięg: 3800 mil morskich
Czas pozostawania w rejonie: 9 h
Max. masa startowa: 171000 funtów
Pułap maksymalny: 41000 stóp
Pułap operowania: 30000-40000 stóp
Nominalna prędkość operowana: 410 węzłów
Prędkość maksymalna: 473 węzły
Pakiet komunikacyjny: (3) HF, (4) VHF/UHF, (4) UHF, Link 11, 16 (Customer selects encryption capability) (2) Have Quick
Źródło: Boeing
Zdjęcia: Boeing
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |