AHRLAC – lekki samolot dozoru i wsparcia pola walki

AHRLAC to skrót od Advanced High‐performance Reconnaissance and Surveillance Aircraft.

Jest to lekka i kompaktowa maszyn swoją konstrukcją przypominająca nieco Lightningi z okresu II wojny światowej. Samolot posiada dwuosobową załogę siedzącą w układzie tandem. Jako główne zadania AHRLAC wymienia się zwiad, zbieranie informacji elektronicznych, misje antyterrorystyczne, pomoc w sytuacjach kryzysowych, dozór granic, monitorowanie zasobów czy też  misje przeciwko kłusownikom w konfiguracji myśliwskiej. Wyjątkowość konstrukcji polega na jej modułowości co przekłada się na możliwość wielorakiego zastosowania. Prostota samolotu pozwala mu na operowanie  z lotnisk o minimalnym zapleczu i przygotowaniu. Maszyna cechuje się sporym zasięgiem, który może zostać powiększony dzięki możliwości przenoszenia dodatkowych zbiorników pod skrzydłami. Z załogą i pełnym zapasem paliwa samolot może zabrać na pokład 800 kg ładunku użytecznego. Na wewnętrznym zapasie paliwa zasięg to aż 1150 mil morskich. Z pełnym ładunkiem do startu potrzeba jedynie 550m pasa, który nie musi cechować się dużym stopniem przygotowania. Jako opcja oferowane są fotele wyrzucane dla załogi Martin Baker. Na pokładzie znalazło się również miejsce dla przeciwśrodków, a pod kadłubem montowana jest wielofunkcyjna głowica optoelektroniczna. W ramach środków ofensywnych AHRLAC może przenosić działko 20mm oraz niekierowane i kierowane pociski na 4 do 6 pylonach. Konfiguracja pchacza zapewnia doskonały widok do przodu dla załogi oraz wrażenie lotu niczym na maszynie odrzutowe. Stosunkowo spore możliwości samolotu możliwe są dzięki postępującej miniaturyzacji, która doprowadziła do tego, że jest w stanie zabrać na pokład oprzyrządowanie charakterystyczne kiedyś dla większych maszyn. Za napęd odpowiada silnik Pratt and Whitney PT6-66B o mocy 950 KM od poziomu morza aż do 26000 stóp. Pozwala to na pełną moc podczas startu i całego lotu jak również podczas operowania w warunkach hot & high. W chwili obecnej trwają intensywne prace rozwojowe nad konstrukcją.

Podstawowe dane:
Maksymalna masa startowa: 3800kg
Długość: 10,5m
Rozpiętość: 12m
Wysokość: 4m
Podwozie: wciągane, dostosowane do dużych kół
Ładunek użyteczny: 800kg
Prędkość przelotowa: 272 węzły
Długotrwałość lotu na wewnętrznym paliwie: 7,5h
Pułap: 31000stóp

Źródło: AHRLAC

Zdjęcia: AHRLAC

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii