Kategorie
Śmigłowce

Śmigłowiec Mi-28 N(E)

Mi-28 N(E) to klasyczny śmigłowiec z pojedynczym wirnikiem głównym i wirnikiem ogonowym.

Maszyna posiada metalowy kadłub semimonocoque. Śmigłowiec Mi-28 pierwotnie powstał jako wynik doświadczeń z użytkowanie maszyn Mi-24 i miał być odpowiedzią na AH-64. Wersja Mi-28N(E) to efekt wniosków wyciągniętych z użytkowania śmigłowców Mi-35. Maszyna jest w stanie operować w trudnych warunkach pogodowych i klimatycznych oraz ma spory potencjał do dalszej rozbudowy. Śmigłowiec cechuje się bardzo wysoką manewrowością, czym wyraźnie przewyższa Mi-24. Dzięki temu może wykonywać bez problemu manewry powietrzne niedostępne innym maszynom. Pozwala to na zwiększenie szans i potencjalną ucieczkę przed pociskiem nieprzyjaciela. Do typowych zadań Mi-28N(E) należą: niszczenie pojazdów opancerzonych, umocnień, stanowisk artylerii, stanowisk OPL, nisko przelatujących celów (UAV, śmigłowce), zwiad, oznaczanie celów, wsparcie własnych wojsk lądowych czy też patrolowanie.

Za napęd maszyny odpowiadają silniki VK-2500-02 będące ostatnią modyfikacją jednostek TV3-117. Charakteryzują się one poprawionymi osiągami i przedłużoną żywotnością. Dzięki temu śmigłowiec może operować bezpiecznie w gorącym klimacie i lądować na jednym silniku. Na helikopterze po raz pierwszy w Rosji użyto sferyczne, elastomerowe przeguby w układzie wirnika głównego. Pozwoliło to na zminimalizowanie punktów smarowniczych. Wirnik ogonowy to system X pozwalający na lepsze osiągi. Śmigłowiec wyposażony jest w 3 punktowe podwozie z kółkiem ogonowym. By zabezpieczyć załogę przed skutkami twardego lądowania zainstalowano specjalne fotele oraz zmodyfikowano podwozie. Na pokładzie zabudowano system elektro-optyczny BREO-28(E).

W celu zabezpieczenia Mi-28N(E) przed pociskami przeciwnika na pokładzie maszyny występuje specjalny kompleks samoobrony. Dodatkowym środkiem zabezpieczającym jest solidne zabezpieczenie i zdublowanie większości systemów. Rozdzielenie silników niweluje zagrożenie zniszczenia obu pojedynczym strzałem. Zbiorniki paliwa są zabezpieczone przed ogniem z karabinów 7,62 i 12,7 mm. Opancerzone części są odporne z kolei na ostrzał pocisków przeciwpancernych 12,7 mm, 20 mm burzących i odłamków pocisków. Łopaty wirnika głównego są w stanie wytrzymać trafienia amunicją do 30 mm.

Standardowe uzbrojenie Mi-28N(E) to ruchome działko 30 mm 2A42 w stanowisku NPPU-28, pociski Ataka (do 16) i Strelets (do 4), 4 zasobniki B8V20-A z 20 rakietami S-8 80 mm, do 4 zestawów B13L1 z rakietami S-13 122 mm.

Podstawowe dane:
Długość: 17,05 m
Średnica wirnika: 17,2 m
Średnica wirnika ogonowego: 3,85 m
Masa startowa normalna: 10900 kg
Maksymalna: 12100 kg
Prędkość maksymalna: 300 km/h
Prędkość przelotowa: 270 km/h
Pułap zawisu: 3600 m
Maksymalny: 5000 m
Zasięg: 450 km
Z zewnętrznymi zb.: 1087 km
Załoga: 2 ludzi
Napęd: VK-2500-02
Moc startowa: 2 x 2200 KM

Źródło: Rostvertol PLC

Zdjęcia: Rostvertol PLC

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.