Mi-35M

Mi-35M został zaprojektowany tak by podnieść możliwości swoich poprzedników.

Wprowadzone zmiany pozwalają na operowanie maszyną 24 h na dobę z dużą efektywnością. Na pokładzie maszyny zainstalowano kompleks KNEI-24, stabilizowany żyroskopowo system GOES-342 połączony z systemem obserwacyjno-celowniczym OPS-24. Dodatkowo zainstalowano kompleks celowniczo-komputerowy PrVK-24. Wyposażenie kabiny zostało dostosowane do używania gogli noktowizyjnych. Dzięki powyższemu wyposażeniu znacząco wzrosły możliwości ofensywne śmigłowca.

Załoga Mi-35M może wykrywać cele lądowe i znajdujące się nad wodą przez całą dobę. Za określanie odległości od celu odpowiada precyzyjny system laserowy. Możliwe stało się nakierowywanie pocisków rakietowych oraz wykrywanie niewielkich celów stałych i ruchomych również podczas ostrzału rakietowego. Załoga została odciążona poprzez możliwość lotu po wyznaczonej trasie w trybie półautomatycznym. Doszło również do ogólnego zmniejszenia zadań załogi podczas lotu oraz użycia przenoszonego uzbrojenia. W zależności od wersji za uzbrojenie maszyny mogą służyć pociski Shturm-V i Ataka-M ATGM, 2 lub 4 zasobniki B8V20-A z rakietami S-8, podwieszane działka GSh-23L w zasobnikach UPK-23-250. W celu poprawy osiągów w powietrzu na śmigłowcu zainstalowano nowy układ napędowy w skład którego wchodzą kompozytowe łopaty wirnika głównego oraz nowa piasta wirnika nie wymagająca smarowania. Zmieniono też śmigło ogonowe zmniejszając na nim ilość punktów smarowniczych. Za napęd śmigłowca służą nowoczesne silniki VK-2500-02 będące ostatnią modyfikacja jednostek TV3-117. Posiadają one lepsze właściwości na wysokich pułapach i przy wysokich temperaturach oraz przedłużoną żywotność. Możliwy jest bezpieczny lot i lądowanie z tylko jednym silnikiem.

Podstawowe dane:

Normalna masa startowa: 10900 kg
Max. masa startowa: 11500 kg
Masa na pusto: 8360 kg
Prędkość max: 300 km/h
Przelotowa: 260 km/h
Pułap zawisu: 3150 m
Maksymalny: 5100 m
Zasięg bez dodat. zb.: 450 km
Zasięg z dodat. zb.: do 1000 km
Załoga: 2 (3) ludzi
Napęd; VK-2500-02
Moc startowa: 2x 2200 KM

Źródło: Rostvertol PLC

Zdjęcia: Rostvertol PLC

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.