Airbus prognozuje, że w rejonie Azji i Pacyfiku będzie największe zapotrzebowanie na samoloty

W najbliższych dwudziestu latach popyt wyniesie tam 9370 maszyn.

To prognoza firmy Airbus opublikowana przy okazji Singapore Airshow 2012 przez szefa działu sprzedaży Johna Leahy. Wartość tego rynku to 1,3 biliona dolarów. Będzie to stanowiło 34% wszystkich nowych samolotów o pojemności powyżej 100 pasażerów wchodzących do służby na świecie, to oznacza, że region Azji i Pacyfiku stanie się największym rynkiem w branży lotniczej. Wzrost liczby pasażerów w prognozowanym okresie będzie wynosił w tym regionie świata – 5,9% rocznie w porównaniu z 4,8% dla całego świata. Przewóz towarów drogą lotniczą będzie rósł w tempie 5,6% (5,1% globalnie). W ciągu najbliższych dwudziestu lat linie lotnicze regionu Azja i Pacyfik wymienią 76% z posiadanych obecnie 4270 samolotów, a łączna liczba maszyn sięgnie w 2030 roku 9965 samolotów pasażerskich i 820 towarowych.

Rynek o tak dużym potencjale jest kluczowy dla firmy Airbus, która posiada i będzie posiadać samoloty przeznaczone dla odbiorców w tym regionie. Dla obsługi stale rosnących potrzeb w zakresie transportu pasażerów między dużymi ośrodkami miejskimi przeznaczone są samoloty szerokokadłubowe. Airbus prognozuje, że będzie popyt na 730 bardzo dużych maszyn takich jak A380 oraz 2920 średnich, długodystansowych A330 i A350 XWB. Zapotrzebowanie na samoloty wąskokadłubowe do obsługi tras lokalnych głównie w Chinach i Indiach wyniesie 5720 sztuk. Propozycja europejskiego giganta to rodzina samolotów A320, najlepiej sprzedająca się obecnie na świecie. W zakresie lotnictwa towarowego Airbus liczy na sprzedaż około 210 samolotów średnich, 60-70 tonowych maszyn A330 w wersji transportowej.

Obecnie około 1800 maszyn firmy Airbus służy u 80 operatorów w regionie Azji i Pacyfiku. Kolejne 1700 zamówień czeka na realizację (38% wszystkich zamówień posiadanych przez firmę).

Prognoza powyższa jest elementem prognozy ogólnoświatowej przygotowanej przez firmę Airbus. W czasie nadchodzącego dwudziestolecia na świecie zapotrzebowanie na samoloty wyniesie 27 800 sztuk o wartości 3,5 biliona dolarów. Z tego 1680 to maszyny bardzo duże, 6920 szerokokadłubowe oraz 19170 wąskokadłubowe. Czas pokażę który z gigantów, Airbus czy Boeing, zje większość tego tortu.

Źródło: www.airbus.com

Grafika: Airbus

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.