Prace nad maszyną Tu95 rozpoczęły się we wczesnych latach 50 ubiegłego wieku.
Maszyna miała zostać następcą samolotów Tu-4. W tym czasie w ZSRR trwała dyskusja nad sensem budowania bombowca dalekiego zasięgu wyposażonego w silniki napędzające klasyczne śmigła. Ostatecznie Tupolew postawił na swoim argumentując zastosowanie tego typu rozwiązania większym zasięgiem i relatywnie dużą prędkością na wysokich pułapach. W konstrukcji skrzydła sięgnięto do doświadczeń z Tu-16 i ustawiono je pod kątem pozwalającym na zastosowanie większej komory bombowej. Za napęd odpowiadają 4 silniki turbośmigłowe ze śmigłami obracającymi się w przeciwnych kierunkach. Obecna wersja to Tu-95MS oferowana przez zakłady UAC. Pierwszy lot samolotu miał miejsce w 1971 roku. Samolot powstał jako nosiciel strategicznych pocisków dalekiego zasięgu typu cruise. Do seryjnej produkcji maszyna weszła w 1981 roku jako modyfikacja Tu-95. Samoloty znajdują się obecnie w służbie w Rosji i pomimo swojego wieku mają jeszcze przed sobą długa przyszłość i spory potencjał modernizacyjny. Za napęd samolotu odpowiadają cztery silniki NK-12MP o mocy 15000 shp. Każdy silnik wyposażony jest w dwa obracające się w przeciwnych kierunkach śmigła AV-60N o czterech łopatach. Paliwo przechowywane jest w centralnym zbiorniku kadłubowym, dwóch zbiornikach w centropłacie i 4 zintegrowanych zbiornikach w zewnętrznych częściach płatów. Samolot wyposażony jest w sondę w części nosowej umożliwiająca tankowanie w powietrzu.
Podstawowe dane:
rozpiętość, m 50.4
długość, m 49.13
wysokość, m 13.3
kąt skrzydeł, st 35
napęd, NK-12MP
moc, shp 4 x 15000
prędkość max, km/h 830
pułap, m 10500
Źródło: fas.org/uacrussia.ru
Zdjęcie: uacrussia.ru
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |