Su-25

Prace projektowe nad Su-25 zaczęły się w 1968 roku.

Od samego początku samolot był planowany jako maszyna bezpośredniego wsparcia pola walki i może być porównywana z A-10 Thunderbolt II. W związku z tym musiała cechować się doskonała manewrowością oraz dużą wytrzymałością na ostrzał z ziemi. Firma nie otrzymała jednak kontraktu od razu i najpierw musiała zmierzyć się w konkursie  z propozycjami Yakowlewa, Ilushyna i Mikoyana. Prototyp ukończono w listopadzie 1974 roku, a pierwszy lot odbył się 22 lutego 1975 roku. Testy państwowe rozpoczęto w 1978 roku i połączono je z eksperymentalnym zastosowaniem samolotów w Afganistanie. Próby zakończono w 1980 roku, a doświadczenia z Afganistanu gdzie samolot wykonał 100 lotów i 44 prawdziwe misje bojowe pokazały jego dużą przydatność. Pierwsza maszyna seryjna powstała w zakładach w Tbilisi 18 czerwca 1979 roku. W trakcie produkcji seryjnej samolot przechodził wiele modyfikacji. W 1984 powstałą wersja eksportowa oznaczona jako Su-25K przeznaczana dla takich krajów jak Czechosłowacja, Bułgaria, Irak, Korea Północna i Angola. Testy w Afganistanie zaowocowały wieloma zmianami i w latach 1987-1988 wprowadzono wiele udoskonaleń zwłaszcza w kwestii związanej z ewentualnymi uszkodzeniami bojowymi podczas misji. Ważnym elementem samolotu jest dobre zabezpieczenie załogi przed ostrzałem oraz specjalne zbiorniki paliwa. Podczas intensywnego użytkowania w Afganistanie samoloty Su-25 wykonały ponad 60000 misji podczas których stracono zaledwie 23 maszyny. Poza maszyną bojową powstała wersja szklono-bojowa Su-25UB i Su-25UK. Od 2001 roku trwają prace modernizacyjne na rosyjskich maszynach Su-25SM.

Podstawoe dane taktyczno-techniczne:
Max. masa startowa: 19300kg
Max. masa do lądowania: 13200kg
Uzbrojenie: do 4000kg
Pułap: 7km
Max. prędkość na poziomie morza: 950km/h
Zasięg operacyjny: 500km (npm)
Rozbieg: 500m (1050m przy max masie)
Dobieg: 550m
Długośc: 15.05m
Rozpiętość: 14,5m
Wysokość: 2m
Napęd: 2xR-195
Uzbrojenie:
1. Działko 30mm z 250 pociskami
2. Kierowane pociski powietrze-ziemia Kh-29L, Kh-25LD, (L)
3. Kierowane pociski powietrze-powietrze R-73E
4. Bomby zapalające: ZB-500
5. Pociski niekierowane: Type: S-8, S-13, S-24, S-25
6. Bomby lotnicze: 100, 250, 500
7. Zasobniki: KMGU-2
8. Zbiornki paliwa: PTB-800 (840 l),
PTB-1,150 (1,160 l)
9. Podwieszenie 11

Źródło: sukhoi.org

Zdjęcia: sukhoi.org

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.