Maszyny Yak-130 to samoloty szkolenia zaawansowanego wprowadzane właśnie w sporej liczbie do linii w Rosji.
Zaprojektowano je jako klasyczne maszyny z dwuosobowym kokpitem. Do napędu służą dwa silniki o ciągu rzędu 2500kg każdy. Każdy z kokpitów wyposażony jest 3 kolorowe wyświetlacze LCD o wymiarach 8×8. Zrezygnowano ze wskaźników elektromechanicznych. Dodatkowo przednia kabina jest wyposażona w nahełmowy wskaźnik celów i celownik kolimatorowy. Zastosowane rozwiązania pozwalają na użytkowanie samolotu w każdych warunkach pogodowych oraz na stabilny lot nawet przy kątach natarcia rzędu 40 stopni. Stosunkowo spora moc pozwala na duża manewrowość i zadowalająca prędkość wznoszenia. Podczas projektowania samolotu zdecydowano się na wprowadzenie możliwość operowania z nieprzygotowanych lotnisk nie posiadających klasycznych w pełni utwardzonych pasów. Za sterowanie odpowiada system fly-by-wire. Jako że jest to maszyna szkoleniowa pomyślano o odpowiednim pakiecie pozwalającym rozwijać umiejętności młodych pilotów. Samolot zapewnia symulację walki powietrznej włączając w to wykrywanie, identyfikację, uchwycenie celu, symulację wystrzelenia pocisku, interakcję z innymi samolotami lecącymi w grupie. Można również ćwiczyć atakowanie celów naziemnych.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Masa:
– startowa, max 9 000 kg
– startowa, nor. 5 700 kg
Paliwo, max.:
– zb. wewn. 1 750 kg
– zb. zewn. 2 х 450 kg
– uzbr., max. 3 000 kg
Napęd 2 silniki
Ciąg podczsas startu, ISA 2 х 2 500 kg
Stousnek ciągu do masy 0,9
Prędkość:
– max w locie poziomym 1 050 km/h
– start (pełen zap. pal.) 200 km/h
– lądowanie 195 km/h
Pułap: 12 500 m
Max. kąt natarcia < 40°
Zasięg na wewn. paliwie. 2.000 km
Długość pasa startowego 1 000 m
Wytrzymałość konsrukcji 10 000 h
Źródło: yak.ru
Zdjęcia: yak.ru
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |