C-295 to maszyna transportowa produkowana przez firmę Airbus MIlitary.
Do tej pory samolot znajduje się się w służbie u 10 odbiorców międzynarodowych w tym w Polsce. Dzięki odpowiedniej awionice samolot może wykonywać zadnia zarówno wojskowe jak i cywilne spełniając najnowsze wymagania lotnictwa cywilnego zarówno w Europie, USA i w innych regionach. Podobnie jak mniejsza maszyna Airbusa CN-235, C-295 może być wykorzystywany do transportu standardowych palet, żołnierzy, wykonywania zrzutów ładunków, spadochroniarzy czy też przeprowadzania misji MEDAVAC. C-295 posiada najdłuższa kabinę w swojej klasie, a wzmocniona podłoga pozwala na przewożenie sporych ładunków. Samolot został przystosowany do wykonywania startów i lądowań z nieprzygotowanych lotnisk polowych. Do napędu samolotu służą da silniki PW127 należące do rodziny PW100. DO tej pory zamówiono ponad 70 maszyn z czego firma dostarczyła ponad 50. Samolot to klasyczny górnopłat, a jego możliwości taktyczne podnosi tylna rampa załadunkowa. Jednym z odbiorców jest Polska. Polska posiada obecnie 11 maszyn tego typu. Jeden z samolotów rozbił się pod Mirosławcem. Firma prowadzi obecnie badania nad maszyną C-295 wyposażoną w radar i przeznaczoną do wykonywania misji AEW&C.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Długośc przedziału cargo (bez rampy): 12.69 m 41.6 stóp
Długość rampy: 3.04 m 9.98 stóp
Wysokość przedziału cargo: 1.90 m 6.22 stóp
Szerokość przedziału cargo: 2.70 m 8.86 stóp
Kubatura: 48.54 m3 1715.17 stóp3
Max masa startowa: 23 200 kg 51 150 funtów
Max masa do lądowania (9 stóp /s) 23 200 kg 51 150 funtów
Max ładowność: 9250 kg 20 400 funtów
Zapas paliwa: 7500 l 1980 US Gal
Max prędkośc przelotowa (TAS): 480 km/h 260 kts
Max pułap: 7620 m 25 000 stóp
Zasięg: 5220 km 2820 nm
Silniki 2 x Pratt & Whitney PW127G
Moc 2645 shp
Źródło: Airbus Military
Zdjęcia: Airbus Military
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |