Maszyna CN-235 to samolot transportowy mieszczący się w klasie lekkich/średnich transportowców.
Do tej pory Airbus sprzedał ponad 250 samolotów tego typu dla 26 krajów. W toku wieloletniego użytkowania flota CN-235 wylatała już ponad milion godzin dowodząc swej niezawodności. Samolot wyposażony jest w przedział ładunkowy pozwalający na swobodną aranżację oraz w wygodną rampę załadunkową, którą można otwierać w trakcie lotu. Układ przestrzeni ładunkowej pozwala w krótkim czasie i przy pomocy niewielkiej liczby personelu zmienić konfigurację z maszyny transportowej na samolot do przewozu żołnierzy, maszynę ewakuacji medycznej czy też samolot przeznacozny do zrzutu spadochroniarzy. Samolot może operować z nieprzygotowanych pasów startowych, a jego właściwości STOL pozwalają na jeszcze większą elastyczność. System rolek w kabinie odpowiada standardowym paletom wojskowym 463L. Dzięki temu ładunek przewożony np. w C-130 czy też CH-47 może być łatwo przełożony do CN235. By podnieść możliwości operowania w trudnym terenie firma odjęła starania by obniżyć czynności obsługowe. Samoloty Airbusa są wyposażone w silniki General Electric CT7-9C3 charakteryzujące się niskim zapotrzebowaniem na paliwo.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Długość łądowni (bez rampy): 9.65 m 31.62 stóp
Długość rampy: 3.04 m 9.98 stóp
Wysokość łądowni: 1.90 m 6.22 stóp
Szerokość ładowni: 2.70 m 8.86 stóp
Pojemność przestrzeni ładunkowej: 48.54 m3 1715.17 stóp3
Max masa startowa: 16 500 kg 36 380 funtów
Max masa do lądowania (9 stóp /s): 16 500 kg 36 380 funtów
Max ładownośc*: 5950 kg 13 120 funtów
Zapas paliwaa: 5220 liters 1380 US galonów
Max prędkość przelotowa (TAS): 454 km/h 245 węzłów
Max pułap operacyjny: 7620 m 25 000 stóp
Zasięg do przebazownaia: 5055 km 2730 mm
Napęd: 2 x General Electric CT7-9C3
Moc silników: 1750 shp
*W podstawowej konfiguracji.
Źródło: Airbus Military
Zdjęcia: Airbus Military
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |