infolotnicze.pl

Potencjalne przyczyny katastrofy F-22

Od jakiegoś czasu trwają spekulacje dlaczego doszło do katastrofy F-22.

Za katastrofę miał być odpowiedzialny tzw. bleed air system. Jest to system pobierający sprężone powietrze z silnika zanim ono dojdzie do etapu gdzie dochodzi do zapłonu. Owo powietrze jest pod bardzo dużym ciśnieniem i posiada bardzo wysoką temperaturę około 200-250 C i około 40PSI. Powietrze to może być używane do rozmaitych celów. W maszynie która uległa katastrofie miał zawieść system bleed air co z kolei doprowadziło do wadliwego działania ECS Environmental Control System oraz OBOGS On-Board Oxygen Generating System. Jakaś awaria z bleed air system doprowadziła do automatycznego zamknięcia obu co z kolei pozbawiło pilota dopływu tlenu. Na taką ewentualność jedynym ratunkiem jest przełączenie się na awaryjny system zasilania tlenowego oraz natychmiastowe zejście poniżej 10000 stóp. Niestety do dziś nie wiemy czy pilot przed katastrofa przełączył się na zapasowy system zasilania w tlen. Samolot zaczął schodzić na dół. Według relacji pilotów ta procedura wcale nie jest łatwa w F-22. Co ważne system bleed-air posiada wewnętrzne zabezpieczanie, a pomimo to awaria która powstała doprowadziła do obejścia tego zabezpieczenia.

Zdjęcie: Lockheed Martin
Źródło: defensenews.com


Opublikowano

w

przez

Tagi: