Mirage 2000

Samolot został wprowadzony do służby przez Francję w 1984 roku.

Pierwsze wersje były oznaczone jako B i C, ale jakość samolotu doprowadziła do wprowadzania kolejnych wersji rozwojowych. W 1986 wprowadzono do użycia samolot oznaczony jako N. Mógł on wykonywać misje z użyciem broni jądrowej. Z kolei wersja D pozawalała na ataki na bardzo niskim pułapie. Wersja eksportowa bazowała głownie na jednomiejscowym modelu C jednak istniała możliwość podniesienia możliwości samolotu zgodnie ze specyfikacją kupującego. Podczas ćwiczeń w 1998 samoloty udowodnił swoją zdolność do operowania z odcinków drogowych bez konieczności korzystania ze spadochronu hamującego. Jedną z najpopularniejszych wersj samolotu jest maszyna Mirage 2000-5 Mk2. Samolot powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie na maszynę o zwiększonym zasięgu i większej możliwości przenoszenia środków bojowych. Do służby operacyjnej samolot w wersji Mirage 2000-5 wszedł w 1997 roku. Maszyny Mirage 2000-5 Mk2 przejął wiele możliwości z nowocześniejszego samolotu Dassault Rafale. Samolot jest zdolny do przechwytywania celów na dużych pułapach i przy dużych prędkościach. Ostatnią wersją rozwojową samolotu jest Mirage 2000-9. Czerpie on z dotychczasowych doświadczeń z używania wszystkich typów. Samolot po raz kolejny przeszedł modyfikacje zwiększające jego zasięg w porównaniu z samolotami rodziny Mirage 2000-5. Samoloty w wersji dwumiejscowej posiadają w zasadzie te same możliwości co maszyny jednomiejscowe i dlatego z łatwością mogą wykonywac misje bojowe. Samolot jest wyposażony m.in w radar RDY 2 wyprodukowany przez firmę Thales, system GPS, zintegrowany system obrony aktywnej zdolny do lokalizowania środków przeciwnika, wielofunkcyjny system przekazywania informacji oraz oczywiście avionikę typu glass cockpit. Samolot posiada 9 punktów mocowania dodatkowego uzbrojenia/wyposażenia- 5 pod kadłubem oraz 4 pod skrzydłami. W sumie można podwiesić 6.3 tony dodatkowego sprzętu. Samolot nie jest ograniczony jedynie do francuskiego oprzyrządowania i uzbrojenia i nabywca może zintegrować inne systemy. Maksymalne obciążenie pojedynczego stanowiska podskrzydłowego to zbiornik o pojemności 2000 litrów. Pozwala to wykorzystywać samolot jako latająca cysternę dla innych maszyn. W sumie do tej pory około 600 samolotów Mirage 2000 znajduje się w różnych Siłach Powietrznych.

Dane:

Źródło: Dassault
Rozpiętość: 29.9 stóp
Długość: 47 stóp
Masa bojowa: 21,000 funtów
Max ciag: SNECMA M53-P2 98 kN
Uzbrojenie stałe: 2 * 30 mm (wersja jednomiejscowa)
Podwieszenia: 9
Max masa startowa: 38,500 funtów
Możliwość tankowania w powietrzu innych smaolotów
Max prędkość: Mach 2.2+
Prędkość lądowania: 140 węzłów
Max wznoszenie: 60,000 stóp/min
czas wznoszenia na 36,000 stóp/Mach1.8: 5 min
Pułap: 55,000 stóp

Na podstawie Dassault-aviation.com
Zdjęcia: Dassault

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii