F-15C nie będą wyposażone w zasobniki IRST

Sprawa jest już przesądzona. Nie będzie IRST w F-15C.

Jako przyczyny podano względy ekonomiczne oraz bliżej niesprecyzowane problemy techniczne. Zasobniki IRST (InfraRed, Search and Track) pomimo swoich zalet mają również niezaprzeczalne ograniczenia. Ich skuteczny zasięg wynosi około 30 kilometrów. Powyżej tej granicy czujniki jedynie potrafią wychwycić cel, ale doprecyzowanie jest już niemożliwe zatem pilot wie że ma do czynienia z „czymś”. Próbowano przystosować te używane wcześniej w F-14D wycofanych ze służby w 2006 roku. Zasobniki U.S. Navy miały pozwolić na śledzenie obiektów oddalonych o ponad 100 kilometrów. Zasobniki IRST są pasywne, a co za tym idzie przeciwnik nie może wykryć ich posiadania i używania. Ważnym aspektem IRST jest możliwość wykrycia przeciwnika operującego z wyłączonymi systemami elektronicznymi, zatem niewykrywalnego dla naszej aparatury. U.S. Navy zaczęła montaż zasobników IRST w zbiornikach paliwa montowanych centralnie pod kadłubem. Dzięki temu rozwiązaniu samolot może zabrać 68% paliwa przewidzianego dla tego zbiornika. Wadą rozwiązania jest brak możliwości odrzucenia takiego zasobnika w przypadku walki powietrznej. Nowoczesne maszyny posiadają aparaturę IRST zabudowaną na kadłubie.

Zdjęcie: USAF
Źródło: strategypage.com