MC-130J Commando II ( Combat Shadow II )

29 marca nastąpił rollout samolotu przeznaczonego dla U.S. Air Force Special Operations Command (AFSOC).

Podczas odbioru obecny był dowódca AFSOC Lt. Gen. Donal C. Wurster. Lockheed Martin otrzymał kontrakt na budowę 15 MC-130J, które mają zastąpić starzejąca się flotę AFSOC. Siły powietrzne mogą nabyć w sumie 20 maszyn choć zapotrzebowanie które zgłoszono zakładało flotę, aż 37 samolotów. Wcześniej pokazano niepomalowaną wersję samolotu. Maszyna bazuje na KC-130J, wersji tankowca maszyny C-130J. Będzie wyposażony w skrzydło o podwyższonej długotrwałości życia, udoskonalony system obsługi ładunku, uniwersalny system tankowania poprzez sztywny boom, mocniejsze generatory, elektroptyczno-podczerwony system czujników, stanowisko obsługi systemów bojowych oraz systemy obrony IR. Według generała dzięki dużej elastyczności i wielozadaniowości samolotu AFSOC będzie mógł operować w trudnych warunkach z nieporównywalną prędkością i nieporównywalnymi możliwościami. Niedawno ukończono testy wersji HC-130J, ale uzyskane wyniki są również ważne dla MC-130J.

Głównym zadaniem samolotu jest tankowanie maszyn sił specjalnych podczas misji długodystansowych, również w warunkach słabej widoczności. Dodatkowo maszyna przeznaczona jest do wykonywania zadań związanych z transportem żołnierzy sił specjalnych. Poboczną funkcją jaką może wykonywać Command II jest zrzut ulotek.

Awionika kokpitu jest w pełni cyfrowa, a do dyspozycji załogi znajdują się również dodatkowe stanowiska operatorów systemów bojowych. Poza tym samolot wyposażony jest w:

  • zintegrowany system nawigacyjny INS/GPS
  • systemy samoobrony
  • kolorowy radar
  • cyfrową mapę
  • nowe silnik z 6 łopatowymi śmigłami kompozytowymi
  • cyfrowego autopilota
  • poprawione systemy paliwowy i przeciwoblodzeniowy
  • poprawiony system cargo
  • Universal Air Refueling Receptacle Slipway Installation (UARRSI)
  • zasobniki tankowania
  • system EO/IR
  • podwójne łącze SATCOM
  • generatory 60/90KVA
  • system dla loadmasterów

Podstawowe dane:
Producent: Lockheed Martin
Naoęd: 4 x Rolls-Royce AE 2100D3
Moc: 4 x 4591shp
Rozpiętość: 39,7m
Długość: 29,3m
Wysokość: 11,9m
Prędkość: 362 węzły na 22000stóp
Pułap: 28000 stóp z 42000 funtów ładunku
Max. masa startowa: 164000 funtów
Zasięg: 3000 mil bez tankowania
Załoga: 2 pilotów, oficer systemów bojowych, 2 loadmasterów
Koszt jednostkowy: 67miionó dolarów (fiscal 2010 dollars)

Źródło: USAF/Lockheed Martin
Zdjęcia: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii