Bell AH-1Z zatwierdzony przez US Navy do pełnowymiarowej produkcji

Testy operacyjne maszyny zakończyły się latem tego roku z wynikiem pozytywnym i AH-1Z dostał zielone światło.

Decyzję podjęto 28 listopada. Korpus Piechoty Morskiej zastąpi AH-1W które posiadały 2 łopaty wirnika głównego. Nowa wersja dysponuje 4 łopatowym wirnikiem wykonanym z kompozytów, poprawionym przeniesieniem napędu, czterołopatowym wirnikiem ogonowym, poprawionym podwoziem i w pełni zintegrowanym kokpitem typu glass cockpit. Zamówienie obejmuje dostarczenie 189 nowych i zmodernizowanych helikopterów do końca 2019 roku. Helikopter AH-1Z może przenosić bardzo szeroki wachlarz pocisków rakietowych Hellfire, Sidewinder, rakiet niekierowanych, bomb. Dodatkowo może być wyposażony w dodatkowe zbiorniki paliwa. Działko 20 mm posiada zwiększoną prędkość początkowa pocisku i bardziej płaską trajektorię co wpływa na celność ognia. Umożliwia również stosowanie specjalne amunicji M50 przeznaczonej do walki powietrznej. Poza tym posiada bogate wyposażenie ostrzegające o opromieniowaniu radarem i promieniem lasera. Bezpieczeństwo załogi zostało podniesione poprzez specjalne fotele amortyzujące energię podczs upadku podobnie jak nowe podwozie. Cała konstrukcja przeszła również wiele usprawnień mających na celu zachowanie jej integralności podczas wypadku.

Źródło: US Navy
Zdjęcie: US Navy

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.