91. Dywizjon Myśliwski RAF „Nigeria” (No. 91 „Nigeria” Squadron RAF)
| Data powstania | 1.09.1917 |
| Lata istnienia | 1.09.1917 – 3.07.1919; 11.01.1941-31.01.1947 |
| Motto | We seek alone |
| Nazwa | Nigeria |
| Oznaczenie kodowe | DL (od stycznia 1941 roku do stycznia 1947) |
| 91. Dywizjon Myśliwski RAF |
91. Dywizjon Myśliwski RAF powstał we wrześniu 1917 roku i początkowo uczestniczył on w testach bezprzewodowej łączności telegraficznej. Wykorzystywał on wówczas wiele różnych typów samolotów – (B.E. 2e, R.E.8) Swój myśliwski charakter zyskał on dopiero w lipcu 1918 roku gdy został też przezbrojony w samoloty Sopwith Dolphin, nie zdążył jednak już wziąć udziału w walkach.91. Dywizjon Myśliwski RAF powraca na scenę historii po 22 latach w styczniu 1941 roku. Dywizjon bardzo szybko został zaangażowany do operacji Channel Stop podczas której działał on nad wodami Kanału La Manche zapewniając bezpieczeństwo brytyjskiej żeglugi. Wybór ten związany był z wcześniejszą służbą pilotów – w ramach 421. Dywizjonu którzy też działali w misjach rozpoznawczych nad morzem. Zadania te wykonywane były do kwietnia 1943 roku gdy 91. Dywizjon RAF został wycofany do Midlands i przezbrojony w samoloty Spitfire XII. Miesiąc później rozpoczął on udział w misjach wymiatających nad Francją. W marcu 1944 roku Dywizjon włączono w skład 2. Tactical Air Force w ramach którego prowadził rozpoznanie nad obszarami planowanej Inwazji w Normandii. Po otwarciu drugiego frontu Dywizjon wykorzystywano do zwalczania niemieckich latających bomb. W tym czasie zestrzelił on 189 (oficjalnie 185) sztuk V-1 co jest najlepszym wynikiem spośród dywizjonów uzbrojonych w Spitfire’y, a trzecim globalnie. Od września 1944 roku 91. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął służbę w osłonie wypraw bombowych na III Rzeszę którą zakończył w kwietniu. W końcu wojny jednostka operowała z lotnisk we wschodniej Anglii prowadząc misje patrolowe przeciw niemieckim okrętom podwodnym.Po zakończeniu II wojny światowej 91. Dywizjon Myśliwski RAF stacjonował w Duxford. Pod koniec 1946 roku został on przezbrojony w samoloty Meteor, a na początku kolejnego roku zmienił nazwę na 92. Dywizjonem RAF. |
| Dowódcy (1937-1945) |
16.01.1941 – Sqn Ldr F.C. Hopcroft 18.01.1941 – Sqn Ldr C.P. Green 11.06.1941 – Sqn Ldr J.N. Watts Farmer 5.09.1941 – Sqn Ldr H.D. Cooke 28.12.1941 – Sqn Ldr R.W. Oxspring 11.07.1942 – Sqn Ldr J.E.F. Demozay 8.12.1942 – Sqn Ldr R.H. Harries 19.08.1943 – Sqn Ldr N.A. Kynaston 18.08.1944 – Sqn Ldr P.M. Bond 1.03.1945 – Sqn Ldr I.P.J Maskill 18.01.1946 – Sqn Ldr D.E. Proudlove 19.03.1946 – Sqn Ldr A.R. Hall 3.04.1946 – Sqn Ldr C.K. Gray 26.10.1946 – Sqn Ldr E.W. Wright |
| Sławni piloci | Sqn Ldr Jean Francois Demozay – (18 zestrzeleń pewnych, 2 prawdopodobne, 4 uszkodzenia, 1 zniszczony na ziemi, 1 prawdopodobnie i trzy uszkodzone) Służbę w Dywizjonie rozpoczął w lipcu 1941 roku osiągając spore sukcesy. Od początku 42 roku trafił do sztabu z którego wrócił 11 lipca już jako dowódca Dywizjonu. Ostatecznie odszedł z niego 8 grudnia 1942 roku. Flt Lt B. Drake – (20 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 2 niepotwierdzone, 4 prawdopodobne samodzielnie i 2 zespołowo, 7 uszkodzonych oraz 13 samolotów zniszczonych i 4 uszkodzone na ziemi). Służył jeszcze w 421. Dywizjonie zaliczając wówwczas większość zestrzeleń, później przez krótki okres latał w 91. Sqn Ldr Norman Arthur Kynaston – (4 zestrzelenia pewne, 1 zespołowe, 1 prawdopodobne, 1 uszkodzenie, 22 zniszczonych V1) Oficer ten był najdłużej dowódcą 91. Dywizjonu – od sierpnia 1943 do sierpnia 44 roku. Spośród wszystkich pilotów Dywizjonu miał on najwięcej zestrzelonych V-1. Zaginął 15 sierpnia 1944 roku w trakcie misji „Rodeo 381”. |
| Używane samoloty (1918 – 1919; 1941 – 1947) | Sopwith 5F.1 Dolphin (07.1918 – 07.1919); Supermarine Spitfire Mk IIA (01.1941 – 05.1941); Spitfire Mk VA i VB (03.1941 – 04.1943); Spitfire Mk XII (04.1943 – 03.1944); Spitfire Mk XIV (03.1944 – 08.1944); Spitfire Mk IXB (08.1944 – 04.1945); Spitfire Mk F.21 (04.1945 – 10.1946); Gloster Meteor F.3 (10.1946 – 01.1947); Meteor F.4 (01.1947). |
Bibliografia:
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Hall P., No 91 „Nigeria” Squadron, Oxford 2001.
Zdjęcie: Piloci 91. Dywizjonu Myśliwskiego RAF po jednej z misji przeciw latającym bombom zdają raport oficerowi wywiadu Dywizjonu, Imperial War Museum, CH 13468 via Wikimedia Commons.
Wojciech Sługocki
|
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |