C-160 Transall to średnia taktyczna maszyna transportowa opracowana wspólnie przez Francję i Niemcy.
Prace koncepcyjne nad nową maszyną transportową zaczęły się już w roku 1957 kiedy to w obu krajach użytkowane były maszyny Nord 2501 Noratlas. W 1959 powołano firmę Transporter Allianz i skrót od tej nazwy to właśnie Transall. Pierwszy lot miał miejsce 25 lutego 1963 roku, a start odbył się lotniska Melun-Villaroche we Francji. Lot pierwszej maszyny seryjnej miał miejsce 21 maja 1965. W latach 1967-1972 wyprodukowano 169 samolotów zakładach w Bourges i Hamburgu. Dziewięć lat później z taśmy zaczęła schodzić druga seria samolotów – „Nouvelle Generation”. Nowa seria liczyła 35 sztuk, a produkcja zakończyła się w roku 1989.
| 1967 – 1972 | Niemcy | C-160D | 90 |
| 1967 – 1972 | Francja | C-160F | 50 |
| 1967 – 1972 | Turcja | C-160T | 20 |
| 1967 – 1972 | RPA | C-160Z | 9 |
| 1981 – 1989 | Francja | C-160NG | 25 |
| 1981 – 1989 | Francja | C-160H Astarté | 4 |
| 1981 – 1989 | Indonezja | C-160NG | 6 |
W latach 1986-1992 dokonano przedłużenia okresu użytkowania samolotów C-160 Transall w wyniku wdrożenia programów LEDA I do III co pozwoliło na loty do roku 2010.
Maszyny Transall wykonywały loty związane z transportem żołnierzy (do 93) , misjami MedEvac, zrzutami spadochroniarzy (do 61), transportem ładunków o masie do 16 ton, zrzutem ciężkich ładunków przy pomocy specjalnych spadochronów czy też zrzutem grawitacyjnym ładunków.
| Długość | 32,40 m |
|---|---|
| Wysokość | 12,36 m |
| Rozpiętość | 40,00 m |
| Średnica śmigła | 5,48 m |
| Powierzchnia skrzydeł | 160,00 m² |
| Na pusto | ok. 31.000 kg |
|---|---|
| Maksymalna startowa | 49.150 kg |
| Maksymalna do lądowania | 47.000 kg |
| Ładunek użyteczny (paliwo+ładunek) | circa 18.000 kg |
| Prędkość maksymalna | 513 km/h |
|---|---|
| Prędkość przelotowa | 455 km/h |
| Rozbieg | 730 m przy krótkim starcie |
| Dobieg | 550 m przy krótkim lądowaniu |
| Zasięg z 14 tonami | ok 1.200 km |
| Zasięg z 5 tonami | ok 3.800 km |

[1] Dane dla C-160D
Źródło: Luftwaffe.de
Zdjęcie: Bohdan Bobrowski
|
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |