Airbus A320neo otrzymał certyfikaty typu EASA i FAA

csm_A320neo_in_flight_first_flight_d55780f3df

24 listopada 2015 roku A320neo, najlepiej sprzedający się samolot wąskokadłubowy na świecie, otrzymał certyfikaty typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency – EASA) i Federalnej Administracji Lotnictwa (Federal Aviation Administration – FAA). Samolot wyposażony jest w silniki Pratt & Whitney Pure Power PW1100G-JM.

Certyfikat typu EASA dla samolotu A320neo podpisał Trevor Woods, dyrektor EASA ds. certyfikacji, a certyfikat FAA – Jeffrey Duven, dyrektor FAA ds. transportu lotniczego i certyfikacji samolotów. Certyfikaty odebrali Charles Champion, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Airbus, oraz Pierre-Henri Brousse, główny inżynier programu A320neo.

A320neo pomyślnie ukończył surowy program testów certyfikacyjnych, podczas którego płatowiec i systemy samolotu dokładnie sprawdzono, dalece wykraczając poza projektowe wartości graniczne, aby upewnić się, że spełnia on wszystkie kryteria zdatności do lotu.

Trzy egzemplarze testowe wyposażone w silniki Pratt & Whitney pomyślnie wykonały około 350 lotów o łącznym czasie ponad 1 070 godzin, z czego 300 ukończono z wykorzystaniem tego samego samolotu w warunkach przypominających normalne warunki funkcjonowania linii lotniczych w celu zapewnienia dojrzałości operacyjnej już w dniu wejścia do służby.

A320neo z silnikami Pratt & Whitney to pierwszy wariant z rodziny NEO, który otrzymał certyfikat typu. Wariant A320neo z silnikami CFM otrzyma niezbędne certyfikaty w ciągu następnych miesięcy. Następnie certyfikowane zostaną modele A321neo i A319neo w obu wersjach silnika.

Rodzina A320neo obejmuje najnowsze technologie, w tym silniki nowej generacji oraz zakończenia skrzydeł zwane Sharkletami, które łącznie umożliwią ograniczenie zużycia paliwa o ponad 15 procent w chwili wejścia do służby i o 20 procent do roku 2020 dzięki dalszym innowacjom, jakie wprowadzone zostaną w kabinie samolotu. A320neo, który wszedł na rynek 1 grudnia 2010 roku, jest dostępny w wersji z silnikiem Pratt & Whitney Pure Power PW1100G-JM lub z silnikiem CFM International LEAP 1A. Od chwili wejścia na rynek w 2010 roku rodzina A320neo zdobyła ponad 4 300 zamówień od przeszło 75 klientów, dzięki czemu jej udział w rynku wynosi obecnie około 60 procent.

Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie: Airbus