Linie lotnicze TAP Portugal złożyły potwierdzone zamówienie na 53 samoloty szeroko- i wąskokadłubowe, w tym na 14 samolotów A330-900neo oraz 39 samolotów z rodziny A320neo (15 A320neo i 24 A321neo). Samoloty dołączą do TAP Portugal w ramach programu odnowy floty ogłoszonego przez Atlantic Gateway, nowego większościowego właściciela linii. W ramach porozumienia TAP Portugal zamieniły poprzednio złożone zamówienie na 12 samolotów A350-900 na A330-900neo.
Flota linii lotniczych TAP Portugal składa się wyłącznie z samolotów Airbus. Obecnie flota przewoźnika obejmuje 43 samoloty z rodziny A320 i 18 samolotów szerokokadłubowych.
A330-800neo i A330-900neo to dwaj nowi przedstawiciele rodziny szerokokadłubowych samolotów Airbusa. Samoloty wprowadzono do sprzedaży w lipcu 2014 r., a pierwsze dostawy mają się rozpocząć w czwartym kwartale 2017 r. A330neo oferuje silniki Rolls-Royce Trent 7000 najnowszej generacji, ulepszenia aerodynamiczne oraz nowe rozwiązania w kabinie pasażerskiej. Wykorzystując niezrównaną ekonomię, wszechstronność oraz niezawodność modelu A330, A330neo zmniejsza zużycie paliwa o 14 proc. na pasażera, co oznacza, że jest najbardziej efektywnym kosztowo samolotem szerokokadłubowym średniego zasięgu, jaki jest dostępny na rynku. Operatorzy A330neo docenią nie tylko większą paliwooszczędność samolotu, ale również zasięg zwiększony o ok. 740 km (ok. 400 mil morskich) i oczywiście ujednolicone procedury eksploatacji wszystkich samolotów Airbusa.
Rodzina A320neo obejmuje najnowsze technologie, w tym silniki nowej generacji oraz zakończenia skrzydeł zwane Sharkletami, które łącznie umożliwią ograniczenie zużycia paliwa o ponad 15 procent w chwili wejścia do służby i o 20 procent do roku 2020 dzięki dalszym innowacjom, które wprowadzone zostaną w kabinie samolotu. Od chwili wejścia na rynek w 2010 roku rodzina A320neo zdobyła ponad 4 300 zamówień od przeszło 75 klientów, dzięki czemu jej udział w rynku wynosi obecnie około 60 procent.
Źródło / Autor: Airbus
Zdjęcie: Airbus