Kategorie
Tematy tygodnia

Projekt Multifun studentów z Uniwersytetu Technicznego w Delft zdobywa główną nagrodę w konkursie Airbusa „Pomysły z polotem” 2015

MULTIFUN

Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Holandii zdobył główną nagrodę w czwartej edycji międzynarodowego konkursu dla studentów „Pomysły z polotem” („Fly Your Ideas”), organizowanym wspólnie z UNESCO. Konkurs ma na celu zachęcenie młodego pokolenia liderów innowacji do kreowania nowych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość branży lotniczej.

Poza zdobyciem upragnionego trofeum, zwycięski zespół, w którego skład wchodzą Sathiskumar Anusuya Ponnusami (lider zespołu), Shashank Agrawal, Dhamotharan Veerasamy, Mohit Gupta i Ajith Moses, otrzymał główną wygraną w wysokości 30 000 euro. Wręczono ją podczas ceremonii rozdania nagród, która odbyła się w Hamburgu (Niemcy).

Finałowy etap konkursu odbył się na początku tego tygodnia w Hamburgu. Pięć zakwalifikowanych do tego etapu zespołów zaprezentowało swoje innowacyjne koncepcje przed jury złożonym z przedstawicieli Airbusa i innych ekspertów z branży, pod przewodnictwem Charlesa Championa, wiceprezesa wykonawczego ds. technicznych w firmie Airbus.

Pięcioosobowy zespół, składający się w całości z hinduskich członków, był w stanie działać 24 godziny na dobę, pracując z czterech różnych lokalizacji na świecie: z Indii (Indyjski Instytut Naukowy w Bangalore), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet City w Londynie), USA (Georgia Tech) i Holandii (Uniwersytetu Techniczny w Delft). Prowadzący bardzo sprawną i skuteczną współpracę członkowie zespołu Multifun po raz pierwszy spotkali sie osobiście podczas ostatniego etapu konkursu w tym tygodniu, kiedy to przedstawili najbardziej przełomową koncepcję mogącą wpłynąć na przyszłość lotnictwa.

Projekt zespołu Multifun dotyczy pozytywnych wibracji. Wiąże się on z powleczeniem skrzydeł samolotu kompozytową powłoką, która pozyskuje energię z naturalnych wibracji czy ruchu skrzydeł. Piezoelektryczne włókna kumulują ładunki elektryczne powstałe przy nawet najmniejszym ruchu podczas lotu, gromadząc wygenerowaną energię w bateriach znajdujących się w kadłubie i wykorzystując ją podczas lotu do zasilania systemów pomocniczych, takich jak oświetlenie czy system rozrywki pokładowej. W ten sposób można zmniejszyć ilość energii wykorzystywanej podczas lotu, a nawet całkowicie zastąpić źródła zasilania do operacji naziemnych.

Źródło / Autor: Airbus

Zdjęcie: Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne