Kategorie
Ludzie lotnictwa

Siudak Antoni

Antoni Siudak (1909-1940) sierżant pilot WP, Sergeant RAF

Urodził się 1 kwietnia 1909 roku w Imbramowicach (pow. Olkusz) w woj. kieleckim.
28 października 1930 r. był zmobilizowany i został pomocnikiem mechanika w 12. Eskadrze Liniowej 1 Pułku Lotniczego w Warszawie. Po zakończeniu służby zasadniczej pozostał w wojsku zostając podoficerem nadterminowym. 6 maja 1932 r. rozpoczął naukę w bydgoskiej Szkole Pilotażu Podstawowego. Na początku listopada trafił do Eskadry Treningowej 1 PL. 1 sierpnia 1933 r. rozpoczął kurs Wyższego Pilotażu w Grudziądzu, a po jego ukończeniu 21 listopada 1933 r. przydzielono go do 114 Eskadry Myśliwskiej. Po pół roku został przeniesiony do 112 Eskadry Myśliwskiej. 3 kwietnia 1934 r. awansowany do stopnia kaprala. W 1935 r. był członkiem delegacji 1 PL, która brała udział w uroczystościach pogrzebowych Marszałka Józefa Piłsudskiego. 1 stycznia 1936 r. odszedł z jednostki i rozpoczął naukę na kursie instruktorów pilotażu w Centrum Wyszkolenie Lotnictwa Nr 1 w Dęblinie. Od 2 kwietnia 1936 r. był w CWL-1 instruktorem pilotażu i na tym stanowisku zastał go wybuch wojny. 1 kwietnia 1937 r. awansował do stopnia plutonowego.
Bezpośredniego udziału w walkach we wrześniu 1939 r. nie wziął – był przydzielony do opl Dęblina i ewakuacji samolotów. 17 września przekroczył granicę polsko – rumuńską. 5 listopada odpłynął z portu Bałczik statkiem do Francji. 13 listopada zameldował się w bazie w Lyon-Bron.
We Francji zgłosił się ochotniczo do jednostki mającej udać się na front fińsko-sowiecki, ale po zakończeniu wojny zimowej pozostał we Francji, a jednostka otrzymała oznaczenie GC 1/145. Pod koniec maja wraz z trzema innymi pilotami został przeniesiony do patrolu broniącego Angers. Brał udział w lotach w osłonie tego miasta oraz Tours. Do spotkań z nieprzyjacielem nie doszło.
W czerwcu ewakuował się do Wielkiej Brytanii i 23 sierpnia 1940 r. został przydzielony do 302 „Poznańskiego” Dywizjonu Myśliwskiego. W jego składzie wziął udział w Battle of Britain i 15 września 1940 r. wspólnie z innymi pilotami tej jednostki zgłosił zestrzelenie w okolicach Londynu Dorniera 17.
23 września 1940 r. przeniesiono go do 303 „Warszawskiego” Dywizjonu Myśliwskiego im. T. Kościuszki stacjonującego w Northolt. 5 października 1940 odniósł duży sukces – około południa zgłosił zestrzelenie dwóch Messerschmittów 109: jednego nad Ashford, drugi miał spaść do morza w rejonie Littlestone. Poza tym wraz z pilotem innej jednostki meldował zniszczenie Messerschmitta 110. Następnego dnia sierż. Siudak towarzyszył na płycie lotniska trzem mechanikom przy synchronizacji karabinów maszynowych jego Hurricane’a. Około 10.30 Northolt zostało zaatakowane przez Luftwaffe i jedna z bomb wybuchła w pobliżu samolotu przy którym stał A. Siudak. Podmuch eksplozji rzucił lotnikiem na betonowe płyty pasa startowego i pilot zginął na miejscu.
21 grudnia 1940 r. został pośmiertnie odznaczony srebrnym Krzyżem Virtuti Militari (8989). Jest pochowany na cmentarzu w Northwood, grób H 225.

dr Grzegorz Śliżewski

Antoni Siudak

Bibliografia

Źródła archiwalne

Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego, Londyn

Siudak A., Zeszyt Ewidencyjny, LOT.A.IV.1/41a.
Pamiętnik wojenny pilota eskadry kościuszkowskiej Mirosława Fericia, LOT. A. V 49/34/2.

National Archives, Londyn, Kew

Operations Record Book 302 Squadron, AIR 27/1661.
Operations Record Book 303 Squadron, AIR 27/1663.

Literatura

Belcarz B., Polskie lotnictwo we Francji, Sandomierz 2002.
Gretzyngier R., Poles in Defence of Britain. A day-by-day chronolgy of Polish Day and Night Fighter Operations: July 1940 – June 1941, London 2001.
Sojda G., Śliżewski G., Hodyra P., Ci cholerni Polacy! Polskie Siły Powietrzne w Bitwie o Anglię, Warszawa 2012.
Śliżewski G., Gorzka słodycz Francji. Polscy piloci myśliwscy wiosny 1940, Warszawa 2010.
Zieliński J., Lotnicy polscy w Bitwie o Anglię, Polish airmen in the Battle of Britain, Warszawa 1999.
Zieliński J., Matusiak W., Gretzyngier R., Lotnicy polscy w Bitwie o Anglię. Polish Airmen in the Battle of Britain, Warszawa 2010.

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Zdjęcie via Autor

Autor: dr Grzegorz Śliżewski

dr Grzegorz Śliżewski – absolwent Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Doktor w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie historii (Wydział Historyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), specjalizujący się w historii polskiego lotnictwa. Jest autorem i współautorem kilku książek oraz ponad 50 artykułów o tej tematyce. Wykładowca Politechniki Koszalińskiej. Działacz Fundacji Historycznej Lotnictwa Polskiego – www.fhlp.org