Star Alliance: Podsumowanie roku 2014 i plany na rok następny

Air India były gospodarzem pierwszego w Indiach spotkania szefów linii lotniczych należących do sojuszu Star Alliance (Star Alliance Chief Executive Board Meeting). Indyjski przewoźnik dołączył do Aliansu w lipcu tego roku, stając się członkiem najdłużej istniejącego i najbardziej kompleksowego sojuszu przewoźników lotniczych świata.

W rozmowie z lokalnymi i zagranicznymi mediami w New Delhi, Rohit Nandan, prezes Air India, podziękował szefom pozostałych linii Sojuszu za przybycie do Indii oraz produktywne dwudniowe spotkanie. Podkreślił, iż dla Air India członkostwo w sojuszu Star Alliance jest kluczowym filarem w strategii przemiany przewoźnika, razem z modernizacją floty, optymalizacją siatki połączeń oraz udoskonaleniem jakości usług.

Po niespełna pół roku w Star Alliance Air India już odnotowała pozytywne efekty swojego członkostwa. O 33% zwiększyła się liczba pasażerów korzystających z transferów pomiędzy Air India i innymi liniami Sojuszu, głównie podróżujących przez Delhi i Bombaj, ale także inne lotniska na świecie, jak choćby Londyn czy Newark. Zyskali też często podróżujący pasażerowie – od lipca ponad 80 tysięcy członków programów frequent traveler różnych linii należących do Star Alliance otrzymało mile za przeloty Air India i 20 tysięcy członków programu lojalnościowego Air India Flying Returns otrzymało mile za przeloty innymi liniami Star Alliance.

Air India widzą dalsze możliwości zwiększania ruchu transferowego w Delhi i Bombaju i zapowiadają dalszą pracę ze Star Alliance, liniami członkowskimi i lotniskami by zapewnić jeszcze więcej rejsów i ułatwić transfery w swoich głównych portach. Nandan zaznaczył, iż przyjął w optymizmem reakcję głównego lotniska Londynu – Heathrow na prośbę Air India o przeniesienie operacji do Terminala 2 zwanego “Terminalem Królowej”, który już dziś jest domem pozostałych 23 linii Star Alliance. “Londyn to nasza najważniejsza destynacja w Europie i robimy co w naszej mocy by ułatwić transfery pasażerom Air India oraz pozostałych linii Sojuszu” – dodał.

Dziękując Rohitowi Nandanowi za wypełnienie roli gospodarza spotkania CEB, Mark Schwab, prezes Star Alliance zapewnił, iż Sojusz będzie wspierał Air India w tych dążeniach. Schwab powtórzył jak istotne dla Aliansu jest członkostwo indyjskiego przewoźnika. „Indie to piąty rynek lotniczy świata pod względem ruchu krajowego i będzie nadal się umacniał zarówno jeśli chodzi o przeloty krajowe jak i międzynarodowe. Właśnie dlatego tak ważne jest, by Star Alliance miał silną pozycję na tym rynku.”

Dzięki Air India, pasażerowie Sojuszu mają dostęp do dodatkowych 40 portów w Indiach jak również więcej możliwości podróżowania w całym regionie. Z hubami w Delhi i Bombaju Air India otwiera nowe opcje rejsów do Ameryki Północnej, Europy czy w rejon Azji i Pacyfiku.

Air India umacnia też globalną ofertę Star Alliance dla często podróżujących. Teraz pasażerowie mogą zbierać i wydawać mile na światowej siatce ponad 18,5 tysiąca rejsów dziennie, obejmującej 1321 lotnisk w 193 krajach.
Ostatnio do siatki dołączyły destynacje obsługiwane przez AeroGal z Ekwadoru – przewoźnika będącego częścią grupy Avianca. Dzięki temu na mapie połączeń Star Allinace pojawiły się tak egzotyczne kierunki jak choćby wyspy Galapagos!

Star Alliance jest także jedynym sojuszem, który pozwala często podróżującym pasażerom wykorzystywać mile na upgrade u każdego z 27 linii członkowskich. W tym roku wdrożona została technologia, która pozwala szybciej naliczać mile, rozpoznawać status pasażerów i odnotowywać wszelkie zmiany w tym zakresie.

Zamykając spotkanie, Cali Rovinescu, prezes Air Canada i obecny Członek Zarządu Star Alliance, podziękował Rohitowi Nandanowi i Markowi Shwabowi, szczególnie za włączenie Air India do Sojuszu, co odbyło się w rekordowym czasie.

Jako przykład wagi członkostwa Air India w Star Alliance, Rovinescu stwierdził, że decyzja Air Canada o wznowieniu lotów do Delhi w przyszłym roku jest w dużej mierze podyktowana niezwykle rozbudowaną dzięki Air India siatką połączeń z tego miasta.

Cała siatka połączeń Star Alliance będzie się powiększała w nadchodzących latach także poza Indiami. Dowodzą temu między innymi plany uruchomienia lotów z Tokio do Houston przez ANA, z Tajwanu do Houston przez EVA Air oraz plany uruchomienia trasy z Nowej Zelandii biegnącej nad południowym Atlantykiem. Ogłosiła je niedawno linia Air New Zealand.

Alians skupi się również na udoskonalaniu podróży swoich pasażerów, szczególnie jeśli chodzi o usługi na lotniskach – dodał Rovinescu. Sojusz ma za sobą ogromną poprawę standardu obsługi pasażera na lotnisku Heathrow. Stało się to dzięki otwarciu nowego Terminala 2, który już dziś jest domem linii lotniczych należących do Star Alliance.

Sojusz będzie korzystać z doświadczeń z Terminalu 2 na Heathrow w poszukiwaniu kolejnych możliwości wprowadzania „bezproblemowych hubów”. Jednym z przykładów będzie wprowadzenie w roku 2015, na głównych lotniskach Aliansu tak zwanej „Złotej ścieżki” – szybkiego przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa dedykowanego pasażerom premium.

Podsumowując, Star Alliance będzie nadal rozwijać swoją globalną sieć połączeń w celu osiągania dodatkowych korzyści dla pasażerów, podnoszenia poziomu ich obsługi, poprzez dbanie o jednakowe standardy organizacji podróży i wprowadzanie najnowszych rozwiązań technologicznych w ramach wszystkich linii należących do Sojuszu.
Źródło / Autor: Star Alliance