Taranis demonstruje możliwości stealth podczas drugiego etapu prób w locie

Farnborough, Wielka Brytania: Demonstrator bezzałogowego bojowego statku powietrznego Taranis – najbardziej zaawansowanego samolotu kiedykolwiek zbudowanego przez brytyjskich inżynierów – pomyślnie ukończył drugi etap prób w locie, podało Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii oraz spółka BAE Systems. Podczas tych testów Taranis latał w pełnej konfiguracji stealth i był niewidzialny dla radarów.

Aby uzyskać niespotykany dotąd poziom niewykrywalności, zespół inżynierów wymienił wszystkie anteny samolotu na urządzenia umożliwiające kontrolę sygnatury, został także usunięty wysięgnik do odbioru danych lotu z części dziobowej Taranisa. Po tych modyfikacjach Taranis wykorzystywał specjalnie zaprojektowany system umożliwiający generację pełnego zakresu danych lotu bez konieczności zastosowania zewnętrznej sondy czy wysięgnika.

W bezzałogowcu został także użyty najnowszy system komunikacji, umożliwiający pozostanie w kontakcie z dowódcą misji bez zdradzania pozycji wrogowi.

Philip Dunne – brytyjski Minister ds. Wyposażenia Obronnego, Wsparcia i Technologii powiedział: „Sukces tych prób w locie stanowi istotny etap w projekcie Taranis. Uzyskujemy ważne dane dotyczące wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, a ta wiedza pomoże w kształtowaniu przyszłych zdolności i ograniczeniu ryzyka z jakim stykają się żołnierze na polu walki. Jestem zdeterminowany inwestować w takie przełomowe projekty, aby pokazały przyszłość, dzisiaj”.

Wypowiadając się w imieniu przemysłu lotniczego, Nigel Whitehead – Dyrektor Zarządzający Grupy BAE Systems stwierdził: „Pierwszy lot Taranisa w zeszłym roku był przełomem dla brytyjskiego lotnictwa. Ostatnie efekty prac umacniają Wielką Brytanię na pozycji lidera w sektorze bezzałogowych systemów powietrznych. Dane inżynieryjne uzyskane podczas ostatniego etapu testów pomogą nam w dalszym rozwoju technologii stealth w Taranisie”.

Conrad Banks – główny inżynier ds. badań w firmie Rolls-Royce dodał: „Pomyślna integracja zespołu napędowego była kolejnym istotnym wydarzeniem związanym z drugim etapem testów. Całkowicie zabudowany i „ukryty” silnik Adour Mk951 działał sprawnie, tak jak skomplikowany system odprowadzania spalin stworzony w technologii stealth”.

taranis

Źródło / Autor: BAE Systems
Zdjęcie: BAE Systems

Autor: Redakcja Świat

Redakcja Świat