Boeing przewiduje zapotrzebowanie na 36 770 nowych samolotów w ciągu następnych 20 lat, co stanowi wzrost o 4,2 proc. względem ubiegłorocznej prognozy. Dziś w Londynie spółka opublikowała coroczną prognozę rynkową Current Market Outlook (CMO), w której szacuje całkowitą wartość nowych samolotów na 5,2 biliona USD.
“Ten rynek jest silny i elastyczny” – powiedział Randy Tinseth, wiceprezes ds. marketingu w Boeing Commercial Airplanes. „Wraz z wchodzeniem do użytku nowych, bardziej wydajnych samolotów, wzrost w transporcie lotniczym jest napędzany przez klientów, którzy latają tam gdzie chcą i wtedy kiedy chcą.”
Ważną częścią tegorocznej prognozy jest rynek samolotów wąskokadłubowych. Przewiduje się, że będzie on najszybciej rozwijającym się i najbardziej dynamicznym segmentem z uwagi na ciągłe powstawanie nisko-kosztowych przewoźników. Segment ten będzie potrzebować 25 680 nowych samolotów, co stanowi 70 proc. wszystkich samolotów opisanych w tej prognozie.
„Opierając się na ogromnej liczbie zamówień i dostaw, potencjał rynku samolotów wąskokadłubowych widzimy przede wszystkim w modelach zabierających ok. 160 pasażerów” – powiedział Tinseth. „Nie ma wątpliwości, że rynek dąży do tej wielkości. Łączą się w niej elastyczność i wydajność kosztowa. Modele 737-800 Next-Generation i nowy 737 MAX 8 oferują naszym klientom największy potencjał generowania dochodów w tym segmencie.”
Boeing prognozuje zapotrzebowanie na 8 600 nowych samolotów szerokokadłubowych, ze szczególnym naciskiem na małe samoloty szerokokadłubowe zabierające od 200 do 300 pasażerów, takie jak 787-8 i 787-9 Dreamliner. Tegoroczna prognoza pokazuje ciągłą zmianę w zapotrzebowaniu z bardzo dużych samolotów na wydajne nowe dwusilnikowe maszyny takie jak 787-10 i nowy 777X.
“Nasza oferta samolotów szerokokadłubowych jest najbardziej wszechstronną w branży, jesteśmy więc pewni, że uda nam się zaspokoić dzisiejsze i przyszłe potrzeby naszych klientów” – dodał Tinseth.
Dostawy nowych samolotów: 2014-2033
Typ samolotu | Liczba miejsc | Całkowita liczba dostaw | Wartość w USD |
Odrzutowce regionalne | 90 i poniżej | 2 490 | 100 miliardów |
Wąskokadłubowe | 90 – 230 | 25 680 | 2 560 miliardów |
Małe szerokokadłubowe | 200 – 300 | 4 520 | 1 140 miliardów |
Średnie szerokokadłubowe | 300 – 400 | 3 460 | 1 160 miliardów |
Duże szerokokadłubowe | 400 i więcej | 620 | 240 miliardów |
Suma | ——— | 36 770 | 5,2 biliona |
Rynek regionu Azji i Pacyfiku, w tym Chiny, będzie nadal przewodził w całkowitej licznie dostaw w ciągu następnych dwóch dekad.
Dostawy nowych samolotów: 2014-2033
Region | Liczba dostaw |
Azja i Pacyfik | 13 460 |
Ameryka Północna | 7 550 |
Europa | 7 450 |
Bliski Wschód | 2 950 |
Ameryka Łacińska | 2 950 |
Rosja / Wspólnota Niepodległych Państw | 1 330 |
Afryka | 1 080 |
Suma | 36 770 |
Current Market Outlook Boeinga jest prognozą dotyczącą samolotów o najdłuższej historii i jest uznawana za najbardziej kompletną analizę w branży lotniczej. Pełen raport można znaleźć na stronie www.boeing.com/cmo.
Źródło / Autor: Boeing
Zdjęcie: Boeing