Kategorie
Wywiady

Aurélie Sabatié z firmy Bombardier opowiada o samolocie Learjet 85

Krzysztof Kuska: 9 kwietnia Learjet 85 po raz pierwszy wzniósł się w powietrze. Jak długo potrwa program prób w locie i jakie są główne jego fazy?

Aurélie Sabatié: Pierwszy lot to tylko jeden z wielu, które wykona maszyna testowa. Kolejne kroki zakładają próby mające na celu weryfikację osiągów samolotu w porównaniu z założeniami projektowymi. Każdy kolejny lot będzie charakteryzował się zwiększaniem zakresu testów. Rynek lotniczy cechuje się silna konkurencją i w związku z tym nie ujawniamy szczegółów programu prób w locie.

KK: Learjet 85 będzie najnowszym samolotem w rodzinie Lerajet i jest reklamowany jako samolot, który ma zmienić segment. Jakie są główne innowacje w porównaniu z poprzednimi modelami?

AS: Learjet 85 to samolot projektowany od podstaw, który przedefiniuje segment średnich maszyn biznesowych zapewniający większą, wygodniejszą kabinę niż jakikolwiek inny samolot w tej kategorii oferując prawdziwy układ double-club.

Jest to również pierwszy samolot segmentu biznesowego legitymujący się certyfikatem FAA Part 25 i charakteryzujący się wykorzystaniem jako podstawowego budulca materiałów kompozytowych w kadłubie i skrzydłach. Pozwoliło to zastosować skomplikowane łuki, cieńsze ściany by zmaksymalizować przestrzeń wewnątrz oraz zoptymalizować rozmieszczenie okien oraz innych wcięć w powierzchni tak by zmaksymalizować komfort pasażerów.

Również w kokpicie wprowadzono najnowocześniejsze rozwiązania (tzw. „Vision” Flight Deck), a towarzyszą im silniki nowej generacji Pratt & Whitney Canada PW307B zapewniające optymalne osiągi, ekonomię operowania przy zachowaniu niskich poziomów emisji.

KK: Żyjemy w świecie, w którym trwa wyścig do coraz czystszych i efektywniejszych samolotów. Czy w tym zakresie również znajdują się jakieś innowacje?

AS: Silniki Pratt & Whitney Canada PW307B zapewniają wyśmienite osiągi, niezawodność oraz doskonałą ekonomię operowania. Cechują się również wysoką efektywnością zużycia paliwa oraz dużą wytrzymałością jak również bardzo niskim hałasem i emisją szkodliwych gazów.

Są to jedne z najbardziej ekologicznych silników na rynku charakteryzujące się emisją NOx o 30% mniejszą od najbardziej rygorystycznych norm.

KK: Jedną z najważniejszych cech maszyny biznesowej jest aranżacja kabiny pasażerskiej. Jakie są główne zalety Lerajet 85 w porównaniu z jego poprzednikami?

AS: Kabina samolotu Learjet 85 jest największą, najwyższą i najszerszą w porównaniu z pozostałymi samolotami z rodziny Learjet. Przestrzeń pasażerska pozwala na swobodne chodzenie i możliwość przewiezienia w wygodnych warunkach 8 pasażerów. Układ double-club czyni z samolotu maszynę wygodną, wyrafinowaną i efektywną.

KK: Samoloty biznesowe często startują i lądują z małych lotnisk i poziom hałasu jest istotny dla lokalnych społeczności. Czy w tej materii udało się wprowadzić jakieś ulepszenia?

AS: Silniki PW307B zainstalowane na samolotach Learjet 85 są jednymi z najbardziej zielonych jednostek na rynku oferując wysoką efektywność i doskonałą jakość jak również bardzo niski poziom hałasu i niską emisję przekładające się na lepsza ekonomię. PW307B spełnia najnowsze wytyczne 14CFR Part 36 Stage 4 FAA dotyczące emisji hałasu.

KK: Jaki jest procent materiałów kompozytowych na samolotach Learjet 85? Czy kompozyty były istotne przy tworzeniu samolotu?

AS: Z racji wielkiej konkurencji na rynku lotniczym wolimy nie ujawniać procentu materiałów kompozytowych. Możemy jedynie powiedzieć, że samolot powstał głównie z materiałów kompozytowych.

KK: Jakie są główne zmiany, które odczują piloci? Jakie innowacje zostały wprowadzone na maszynie Learjet 85 pomagające załodze latać bezpieczniej i efektywniej?

Learjet 85 charakteryzuje się wykorzystaniem najnowszych trendów w projektowaniu i wyposażeniu kokpitu na czele z Vision Flight Deck. Kokpit charakteryzuje się wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych na czele z awioniką Rockwell Collins Pro Line Fusion połączoną z estetycznym wykończeniem całości.
Kokpit został zaprojektowany tak, by poprawić wydajność pilotów oraz powiększyć świadomość sytuacyjną, zredukować obciążenia i zwiększyć elastyczność lotów.
Wymienić tutaj można choćby takie rozwiązania jak Synthetic Vision System wykorzystujący największe dostępne monitory o wysokiej rozdzielczości, progresywny interfejs człowiek-maszyna oraz szeroki wachlarz możliwości komunikacyjnych, nawigacyjnych i monitorujących.
Samolot posiada również system zarządzania informacjami pozwalający na uproszczenie procesu obsługi.

KK: Dziękujemy za wywiad!

AS: Również dziękuję i pozdrawiam!

learjet 85

Zdjęcie: Bombardier

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.