Boeing, Etihad Airways, Takreer, Total oraz Masdar Institute of Science and Technology poinformowały o nawiązaniu współpracy związanej z nową inicjatywą mającą na celu wspieranie wykorzystania biopaliw w sektorze lotniczym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
W celu opracowania całościowej struktury dla łańcucha dostaw biopaliw w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w program „BIOjet Abu Dhabi: Flight Path to Sustainability” zaangażowanych będzie wielu interesariuszy. Inicjatywa ta będzie koncentrować się na badaniach i rozwoju oraz inwestycjach w produkcję surowca i możliwości rafinacji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na świecie.
W ostatnią sobotę Boeing 777- 300ER w barwach Etihad Airways wykonał trwający 45 minut lot pokazowy, w trakcie którego samolot był częściowo zasilany przez wyprodukowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich biopaliwo lotnicze. Wspomniane biopaliwo powstało w wyniku częściowego przetworzenia roślin przeprowadzonego przez firmę Total oraz poddania procesowi rafinacji do postaci paliwa lotniczego do silników odrzutowych przeprowadzonego przez firmę Takreer – spółkę, której właścicielem jest Abu Dhabi National Oil Co. (ADNOC). Zjednoczone Emiraty Arabskie są obecnie jednym z nielicznych krajów, które wyprodukowały i przetestowały w locie własne biopaliwo lotnicze, które charakteryzuje się o przynajmniej 50 proc. niższą emisją dwutlenku węgla niż paliwa kopalne w ciągu całego cyklu życia.
„Wraz z naszymi kluczowymi partnerami chcemy wspierać i napędzać proces komercjalizacji odnawialnego paliwa lotniczego w Abu Zabi, w regionie, a także na całym świecie” – powiedział James Hogan, prezes i dyrektor generalny Etihad Airways. „Zrobiliśmy kilka istotnych pierwszych kroków w tym procesie i zamierzamy nadal koncentrować się na rozwijaniu podobnych inicjatyw, co wpłynie na zwiększenie dostępności biopaliw lotniczych dla linii Etihad Airways w kolejnych latach.”
Boeing i Etihad Airways są także jednymi z założycieli Sustainable Bioenergy Research Consortium (Konsorcjum Badań nad Bioenergią) działającego przy Masdar Institute w Abu Zabi. Konsorcjum prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad roślinami słonolubnymi (tj. halofitami), które mogłyby być surowcem w tych samych procesach rafinacyjnych jakie zastosowano przy produkcji paliwa odnawialnego wykorzystanego podczas pokazowego lotu samolotu Etihad Airways.
Lot pokazowy oraz komunikat BIOjet Abu Dhabi zapoczątkowały Abu Dhabi Sustainability Week oraz World Future Energy Summit. Zarówno te inicjatywy, jak i badania nad biopaliwami lotniczymi prowadzone przez Masdar Institute wpisują się w Abu Dhabi Economic Vision 2030, której celem jest rozwijanie odnawialnych źródeł energii w celu zdywersyfikowania gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz stworzenia nowych miejsc pracy.
„Dzięki zaangażowaniu i kolejnym inwestycjom Zjednoczone Emiraty Arabskie, globalny lider w dziedzinie lotnictwa komercyjnego, są dobrze przygotowane do prowadzenia działań, dzięki którym nasza branża będzie się stawać bardziej przyjazna środowisku” – powiedział Jeffrey Johnson, prezes Boeing Middle East. „Boeing współpracuje z partnerami z całego świata, aby przyspieszać rozwój prac nad biopaliwami i dostrzega ogromną szansę w postaci pozytywnego wpływu jaki BIOjet Abu Dhbi może mieć w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na całym świecie.”
„Cieszymy się, że nasze centrum badawcze w Abu Zabi może być zaangażowane w proces rafinacji biopaliwa lotniczego” – powiedział prezes firmy Takreer, Jasem Ali Al Sayegh. „Popieramy koncepcję wykorzystania biopaliw jako odnawialnego paliwa lotniczego dla czystszej przyszłości, w zgodzie z polityką zrównoważonego rozwoju ADNOC. Postrzegamy tę strategię jako komplementarną wobec naszych planów związanych z zaspokojeniem gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na paliwo lotnicze w kraju i regionie, w związku z ekspansją działających tu linii lotniczych.”
Etihad Airways jest liderem w branży lotniczej w zakresie wspierania rozwoju paliw odnawialnych charakteryzujących się niższą emisją dwutlenku węgla. Jest także członkiem Grupy Użytkowników Odnawialnego Paliwa Lotniczego (Sustainable Aviation Fuel Users Group – SAFUG) oraz linią lotniczą która wykonała pierwszy w regionie lot z wykorzystaniem biopaliwa w styczniu 2011 r. Lot z wykorzystaniem mieszanki paliwa lotniczego oraz certyfikowanego paliwa na bazie olejów roślinnych wykonał wówczas Boeing 777. Miało to miejsce przy okazji dostawy samolotu z Seattle do Abu Dhabi.
Boeing współpracuje z liniami lotniczymi, instytucjami badawczymi, rządami oraz innymi grupami interesariuszy w celu opracowania łańcuchów dostaw biopaliw na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie, w Chinach, Brazylii, Europie i Australii.
Źródło / Autor: Boeing
Zdjęcie: Boeing