Kategorie
Tematy tygodnia

Airbus, Honeeywell i Safran wspólnie opracują elektryczne kołowanie samolotów z rodziny A320

Airbus podpisuje porozumienie z firmami Honeywell i Safran dotyczące opracowania elektrycznego systemu kołowania dla rodziny A320
– Prognozowana oszczędność paliwa i redukcja emisji CO2 do czterech procent na jeden lot
– Uniezależnienie operatorów A320 od ciągników samolotowych
– Emisje CO2 i NOx związane z kołowaniem ograniczone o ponad połowę

W ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych nad przyszłymi rozwiązaniami technologicznymi Airbus podpisał porozumienie (MoU) z EGTS International, spółką joint-venture firm Safran i Honeywell Aerospace dotyczące opracowania i oceny autonomicznego, elektrycznego systemu wypychania i kołowania przeznaczonego do samolotów z rodziny A320.

W ramach umowy elektryczny ekologiczny system kołowania (Electric Green Taxiing System) firmy EGTS International zostanie oceniony jako nowa opcja dla rodziny A320 – określana przez koncern Airbusa mianem eTaxi. Opcja ta pozwoli samolotowi na odejście od bramy, kołowanie na pas startowy i powrót do bramy po lądowaniu bez używania głównych silników.

Opcja eTaxi będzie używać pomocniczego zespołu zasilania (APU) samolotu jako źródła prądu dla silników elektrycznych zamontowanych na głównych kołach podwozia. Rozwiązanie zapewni pilotom w kokpicie pełną kontrolę nad prędkością i kierunkiem poruszania się samolotu podczas manewru kołowania.

Opcja eTaxi w samolotach A320 przyniesie kilka korzyści operacyjnych i dla środowiska naturalnego:
prognozowana oszczędność paliwa i redukcja emisji CO2 wyniesie około czterech procent na lot;
system znacznie zwiększy efektywność kołowania i skróci wypychanie o około dwie minuty;
emisje dwutlenku węgla i tlenku azotu związane z kołowaniem spadną o ponad połowę.

W ciągu następnych kilku miesięcy partnerzy wspólnie opracują i zaprezentują międzynarodową koncepcję komercyjną oraz plan wdrożeniowy mający na celu ustalenie opłacalności elektrycznego systemu kołowania do samolotów z rodziny A320. W tym celu Airbus i EGTS International rozbudują istniejące zespoły, aby sfinalizować badania weryfikacyjne, zdefiniować specyfikacje i uzgodnić wymagania rynkowe w zakresie dostosowanego rozwiązania technologicznego dla nowych i istniejących samolotów.

Airbus inwestuje około 300 mln euro rocznie, aby regularnie zwiększać możliwości i osiągi rodziny A320 oraz utrzymać jej konkurencyjność i efektywność. Zamówiono ponad 10 000 maszyn z rodziny A320, spośród których 5800 zostało już dostarczonych operatorom z całego świata. Rekordowa liczba 4200 zamówień oczekujących na realizację potwierdza pozycję A320 jako najlepiej sprzedającego się samolotu wąskokadłubowego.

EGTS

Źródło / Autor: Airbus

Zdjęcie: Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne