Kategorie
Lotnictwo cywilne

Airbus dostarcza American Airlines pierwszy samolot A319 z systemem ROPS

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) przyznała certyfikat opracowanemu przez Airbus systemowi ochrony przed przekroczeniem pasa startowego (ROPS) dla rodziny Airbus A320. Umożliwiło to przekazanie pierwszego wyposażonego w system ROPS samolotu z rodziny A320 – modelu A319 – liniom American Airlines. Postanowiły one wyposażyć całą swoją flotę samolotów z rodziny A320 w system ROPS firmy Airbus. Ta pokładowa technologia zwiększa świadomość sytuacyjną pilotów podczas lądowania, zmniejsza ryzyko przekroczenia pasa startowego oraz w razie potrzeby zapewnia ochronę aktywną. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikowała system ROPS dla rodziny samolotów A320ceo (bieżąca opcja silnikowa) w sierpniu tego roku.

Przekroczenie pasa startowego jest najczęstszą przyczyną wypadków w lotnictwie komercyjnym na całym świecie. Opatentowany przez firmę Airbus system wylicza minimalną realistyczną odległość potrzebną do wylądowania i zahamowania na pasie i w czasie rzeczywistym porównuje ją z dostępną długością pasa. System wykorzystuje dane pogodowe, informacje o stanie nawierzchni i topografii pasa oraz wadze i konfiguracji samolotu. W zależności od wyników analizy ROPS może bezzwłocznie rozpocząć wydawanie ostrzeżeń dla pilotów, wspomóc załogę w procesie podejmowania decyzji o przejściu na drugie okrążenie lub w wyborze właściwego momentu rozpoczęcia hamowania przy przyziemieniu.

„Każdego dnia pracujemy, by zwiększyć bezpieczeństwo tego i tak już najbezpieczniejszego środka transportu na świecie, i jesteśmy dumni, że władze i nasi klienci zdają sobie sprawę z ogromnych korzyści, jakie system ROPS zapewnia lotnictwu komercyjnemu” – powiedział Yannick Malinge, wiceprezes i dyrektor ds. bezpieczeństwa produktów firmy Airbus. – „Ten najnowszy certyfikat i przekazanie samolotu wyznaczają ważny etap dla tej pionierskiej technologii”.
„Od ponad 85 lat najwyższym priorytetem dla linii American Airlines jest zapewnienie bezpieczeństwa naszym klientom i załogom” – powiedział kapitan John Hale, wiceprezes American Airlines ds. lotów. „Jesteśmy dumni, że jako pierwsi możemy korzystać z systemu ROPS w naszych samolotach A319 i A321. Certyfikacja przez cywilne władze lotnicze stanowi zwieńczenie naszej wiary w ten system i wielopoziomowe korzyści, które przyniesie on naszym liniom, a także całej branży”.
System ROPS został zatwierdzony po raz pierwszy przez EASA w modelu A380 w 2009 roku. Obecnie jest już zainstalowany lub zamówiony w większości floty A380 na całym świecie. W 2011 roku Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zaleciła FAA „aktywną współpracę z producentami samolotów i urządzeń awionicznych w celu opracowania technologii zmniejszającej lub eliminującej ryzyko przekroczenia pasa startowego oraz, po jej opracowaniu, nałożenie wymogu montażu takich urządzeń” (A-11-28). System ROPS wchodzi w skład podstawowej konfiguracji A350 XWB. Ponadto Airbus pracuje nad komercyjnym udostępnieniem ROPS dla samolotów innych producentów. Kolejna korzyść z użytkowania tego systemu nie jest związana bezpośrednio z bezpieczeństwem – linie lotnicze mogą oszczędzić pieniądze dzięki obniżeniu stawek ubezpieczeniowych dla wszystkich samolotów w niego wyposażonych.

W tym miesiącu ogłoszono, że zespół firmy Airbus, który odpowiada za zaprojektowanie i wdrożenie systemu ROPS, został nominowany do finałów nagrody przyznawanej przez tygodnik Aviation Week. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni w marcu 2014 roku.

Źródło / Autor: Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne