Każdy kilogram mniej na pokładzie samolotu pomaga zaoszczędzić paliwo i zredukować emisję CO2. Z tego względu airberlin przeprowadziła w ramach programu „Ekologiczne latanie” projekt pilotażowy, podczas którego usunięto z samolotu typu A330 i zważono wszystkie nieprzymocowane na stałe przedmioty. Celem misji „Clear Out” na pokładzie samolotu A330, zwanego od dwóch ostatnich liter w rejestracji „Papa Charlie”, było zidentyfikowanie niepotrzebnych przedmiotów, aby jeszcze bardziej zoptymalizować oddziaływanie airberlin na środowisko.
38 pracowników z sześciu różnych działów współpracowało ze sobą przy tym projekcie w hangarze airberlin technik w Düsseldorfie. W ciągu kilku godzin usunęli oni wszystkie ruchome przedmioty z samolotu latającego na trasach długodystansowych, zważyli je i udokumentowali. Następnie zespół ekspertów airberlin ocenił, czy przedmioty te mogą zostać zastąpione przez lżejsze modele. Przykładem może być podręcznik, który dostępny jest w formie cyfrowej na komputerach w kokpicie, i którego nie trzeba w związku z tym dodatkowo zabierać w formie papierowej.
Na pokładzie D-ALPC znajdowało się w sumie 630 kilogramów przedmiotów nieprzymocowanych na stałe do samolotu. Z tego, 335 kilogramów pozostało na pokładzie, w przypadku 162 kilogramów konieczna była kolejna analiza ekspertów, dla 116 kilogramów poszukiwano lżejszej alternatywy, a 17 kilogramów mogło od razu zostać zabranych z pokładu samolotu. „Projekt ten pokazał, że pozycja airberlin w kwestii ekologicznego latania już jest bardzo dobra, bowiem znaleziono tylko kilka niepotrzebnych przedmiotów. Jednakże wysiłek ten wyraźnie się opłacił i pozwolił na redukcję emisji CO2 na lotach długodstansowych o około osiem ton rocznie, co równa się 2,5 tonom paliwa,” powiedział Christian Bodemann, head of cabin maintenance w airberlin technik i kierownik projektu „Clear Out”. Kolejnym pozytywnym efektem projektu „Clear Out” jest to, że dzięki drobiazgowej analizie ruchomego wyposażenia można było zidentyfikować następne projekty, które airberlin będzie realizować w ramach inicjatywy ekologicznej.
W 2012 roku, dryga co do wielkości linia lotnicza w Niemczech ustanowiła nowy rekord zużywając średnio 3,4 litra paliwa na 100 pasażerokilometrów. Dzięki wszystkim inicjatywom podjętym w zeszłym roku, airberlin zredukowała swoje emisje CO2 o ponad 100 000 ton. Odpowiada to niemal 7000 lotów z Monachium do Palma de Mallorca. Za swoje zaangażowanie w sferze ekologicznej wydajności airberlin została ostatnio wyróżniona nagrodą „Silver Eco-Airline of the Year” przyznawaną przez amerykański magazyn specjalistyczny „Air Transport Word” w ramach Eco-Aviation Awards.
Źródło / Autor: airberlin