Kategorie
Tematy tygodnia

A350 XWB – remedium na chorobę zwaną Dreamliner?

Plaga tzw. chorób wieku dziecięcego z jaką boryka się Boeing 787 Dreamliner powoli zaczyna rzutować na opinię o niegdysiejszym potentacie, któremu w Europie wyrósł groźny konkurent. Pierwszą oznaką zmian jest niewątpliwie japońskie zamówienie na samoloty Airbus – swoisty precedens. Czy JAL pociągnie za sobą inne firmy dotąd przywiązane do Boeinga? Może tak się stać. Co oczywiste przesiadkę na swoje maszyny promuje Airbus. Przytoczmy zatem garść statystyk, które mają przemawiać za A350 XWB:

  • w przeliczeniu na każdy oferowany fotel A350 XWB w odmianie A350-900 zużywa o 9% mniej paliwa niż Boeing 787-9
  • dodatkowo niższe koszty obsługi mają dokładać 1% do powyższych 9% co ma przekładać się na dwucyfrową przewagę Airbusa
  • kolejną zaletą maszyn koncernu z Europy jest do 35 miejsc więcej w samolocie
  • kabina jest o 5 cali szersza niż w 787

Czy to starczy by przekonać potencjalnych nabywców? Niekoniecznie. Wieloletnie przywiązanie do Boeinga oraz chęć producenta Dreamlinerów do utrzymania klientów otwiera możliwość do twardych negocjacji. Wiele będzie zależeć od tego czy Airbusa nie spotkają podobne problemy jakie teraz obserwujemy u Boeinga.

A350 XWB

Źródło danych: Airbus

Zdjęcie: Airbus

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.