229. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 229 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 20.08.1918 |
Lata istnienia | 20.08.1918 – 31.12.1919; 6.10.1939 – 29.04.1942; 3.08.1942 – 10.01.1945. |
Motto | Be bold |
Oznaczenie kodowe | RE (10.1939 – 05.1941); HB (05.1941 – 04.1942, 01.1944 – 04.1944); X (08.1942 – 01.1944); 9R (04.1944 – 01.1945). |
229. Dywizjon Myśliwski RAF |
229. Dywizjon RAF powstał w sierpniu 1918 roku jako dywizjon morski. Ostatnie miesiące wojny spędził on na służbie patrolowej a z końcem kolejnego – 1919 roku został rozwiązany. Ponownie do życia powołano 229. Dywizjon Myśliwski RAF już jako jednostkę myśliwską. Początkowo na uzbrojeniu jednostki znajdowały się dwusilnikowe maszyny Bristol Blenheim. Od grudnia Dywizjon rozpoczął patrolowanie własnych linii żeglugowych, brał też udział w testach radarów. Od marca 1940 roku na uzbrojenie jednostki weszły myśliwce Hurricane. W trakcie kampanii francuskiej jedna eskadra z Dywizjonu wysłana została na kilka dni do Francji. Pierwszy etap Bitwy o Wielką Brytanię 229. Dywizjon Myśliwski RAF spędził patrolując wschodnie wybrzeże. W rejon głównych walk trafił on dopiero we wrześniu. W sumie zestrzelił on w obronie Wysp Brytyjskich 14 niemieckich samolotów. Pod koniec 1940 roku jednostkę wycofano na północ by w maju 1941 roku wysłać ją na Bliski Wschód. Rzut powietrzny jednostki wysłany został na lotniskowcu HMS Furious i przez Maltę i nie bez trudności dotarł do Egiptu. Pozostałe pododdziały także miały problemy w trakcie transportu. Dlatego też ponownie 229. Dywizjon Myśliwski RAF w całości uzyskał gotowość dopiero we wrześniu 1941 roku. Do marca 1942 jednostka wykonywała loty wymiatające nad Libią. Następnie została ona wysłana na Maltę celem wzmocnienia obrońców wyspy. Poszczególni piloci i maszyny zostały tam skierowane jako uzupełniania wcześniej działających jednostek. Oficjalnie 229. Dywizjon Myśliwski RAF ponownie odtworzony został na Malcie w sierpniu 1942 roku i wziął udział w ostatnich miesiącach jej oblężenia, a po jego zakończeniu przystąpił do ofensywnych lotów nad Sycylię. Po osłonie lądowania na Sycylii w lipcu 1943 roku jednostka pozostała na Malcie aż do początku 1944 roku. W kolejnych miesiącach na krótko 229. Dywizjon Myśliwski RAF skierowano na Sycylię a następnie powrócił on do Wielkiej Brytanii. Od maja osłaniał on loty bombowe nad francuskie wybrzeże, by po Inwazji w Normandii wykonywać zadania rozpoznawcze nad Belgią i Holandią. W grudniu 1944 roku do Dywizjonu trafiły nowe Spitfire’y XVI na których piloci wykonywali misje myśliwsko bombowe. 229. Dywizjon Myśliwski RAF rozwiązano niedługo później, bo już w styczniu 1945 roku. |
Sławni piloci 229. Dywizjonu | F. Rosier – jeden z dowódców 229. Dywizjonu, po wojnie dosłużył stopnia Marszałka Lotnictwa – był ostatnim dowódcą RAF Fighter Command. |
Używane samoloty (1939-1945) | Bristol Blenheim IF (11.1939 – 03.1940); Hawker Hurricane I (03.1940 – 09.1941); Hurricane IIC (09.1941 – 04.1942); Supermarine Spitfire VC (08.1942 – 03.1944); Spitfire IX (01.1943 – 03.1944 i 04.1944 – 12.1944); Spitfire XVI (12.1944 – 01.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |