Jednostki Sił Powietrznych utrzymują wysokie tempo szkolenia. Tuż po pokazach AIR SHOW, w Święto Lotnictwa i dniu następnym, w sprawdzianie ogniowym na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Wicku Morskim koło Ustki uczestniczyło kilkudziesięciu pilotów z baz 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego – 21, 22, i 23 Baz Lotnictwa Taktycznego. Piloci Su-22 startujący ze Świdwina trenowali zwalczanie celów nawodnych przy pomocy bombardiersko-artyleryjskich środków rażenia (bomby i działka), strzelanie do celów powietrznych z rakiet oraz zrzucali spadochronowe cele powietrzne CP-100MR, do których w dzień i w nocy strzelali rakietami klasy powietrze-powietrze piloci MiG-29 startujący z Malborka i Mińska Mazowieckiego.
W gronie uczestniczących w sprawdzianie była szóstka podporuczników-absolwentów Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych z 2011 roku, w tym podporucznik Katarzyna Tomiak z 22. BLT, która jako pierwsza kobieta-pilot Sił Powietrznych odpaliła z myśliwca MiG-29 rakietę R-60 (i uzyskała trafienie). Dla najmłodszych pilotów sprawdzian ogniowy stanowił jeden z ostatnich i najważniejszych testów dopuszczających ich do dyżurów bojowych.
Dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski akcentuje dobre wyszkolenie i właściwą organizację pracy jednostek 1. SLT. „Ich działania są starannie zaplanowane, nie ma przypadkowości. Wszyscy uczestnicy ćwiczeń wiedzą, za co odpowiadają i co mają robić. Procentują doświadczenia dowódców wszystkich szczebli zdobyte w ostatnich latach. Dzięki temu piloci z Świdwina, Malborka i Mińska Mazowieckiego latają dużo, efektywnie i bezpiecznie”.
W weekend 31 sierpnia-1września piloci Su-22 z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego wezmą udział w pokazach lotniczych w słowackim Sliacu. W kolejnym tygodniu trzy Su-22 wraz z pilotami i grupą obsługową udadzą się na dwutygodniowe ćwiczenia sojusznicze ćwiczeń Ramstein Rover do Czech, gdzie będą trenować wsparcie bojowe jednostek wojsk lądowych, z użyciem bomb i amunicji do działek. „W jednostkach 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego szkolenie odbywa się bardzo rytmicznie. Wykonaliśmy bezpiecznie i efektywnie już około 70 procent zaplanowanego nalotu. Wyszkoliliśmy następnych instruktorów i oblatywaczy. Spodziewam się, że pilotów z promocji 2011 uda się wdrożyć do dyżurów bojowych na przełomie 2013 i 2014 roku”, informuje dowódca skrzydła, generał brygady pilot Tadeusz Mikutel.
Źródło: sp.mil.pl
Autor:Ppłk Artur Goławski
Zdjęcie: Jakub Sagan