RWD-6 był dwumiejscowym samolotem turystycznym o układzie górnopłata zastrzałowego i konstrukcji mieszanej. Kadłub spawany był z rur stalowych krytych płótnem, skrzydła z kolei miały konstrukcję drewnianą także krytą materiałem. Podwozie stałe z owiewką na kołach przednich i płozą ogonową. Napęd maszyny stanowił silnik gwiazdowy Armstrong-Siddley Genet Major o mocy 118 kW (160 KM) napędzający dwułopatowe drewniane skrzydło.
Samolot RWD-6 został specjalnie skonstruowany do udziału w zawodach Challenge 1932. W sumie wybudowano trzy takie samoloty finansując ich zakup ze składek społecznych i dotacji Ministerstwa Komunikacji. Pierwszy lot odbył się 3 czerwca 1932 roku a za sterami zasiadł inż. Jerzy Drzewiecki. W trakcie dalszych prób jedna z maszyn uległa rozbiciu z powodu rozpadnięcia się skrzydeł, pilot na szczęście przeżył jednak katastrofę. Challenge ’32 zakończył się dość niespodziewanym polskim zwycięstwem załogi Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura co świadczy o znakomitych parametrach maszyny. Drugi RWD-6 pilotowany przez Tadeusza Karpińskiego zajął również dobre 9 miejsce. Niedługo po zakończeniu zawodów, 11 września 1932 roku rozbiciu uległ drugi RWD-6 którym leciała polska zwycięska ekipa do Czechosłowacji. Obaj polscy lotnicy zginęli. Powodem katastrofy było urwanie niedostatecznie usztywnionych skrzydeł. W związku z tym w ostatnim istniejącym RWD-6 dodano drugi zastrzał zmieniając oznaczenie na RWD-6 bis. Wykorzystując doświadczenia zdobyte przy konstruowaniu tych maszyn opracowano w kolejnych latach samoloty RWD-9; RWD-13 i RWD-15.
Dane techniczne samolotu RWD-6
Rozpiętość | 11,0 m |
Długość | 6,6 m |
Wysokość | 2,07 m |
Powierzchnia nośna | 16,0 m2 |
Masa własna | 474 kg |
Masa całkowita | 750 kg |
Prędkość maksymalna | 216 km/h |
Prędkość przelotowa | 190 km/h |
Prędkość minimalna | 57,6 km/h |
Prędkość wznoszenia | 5,5 m/s |
Rozbieg | 75 m |
zapas paliwa | 140 l |
Zużycie paliwa | 30 l/h |
Zasięg | 850 km |
Pułap | 6000 m |
Bibliografia
Dulęba L., Glass A., Samoloty RWD, Warszawa 1983.
Schier W., Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe, Warszawa 2008.
Krzyżan M., Międzynarodowe turnieje lotnicze 1929-1934, Warszawa 1998.
Zdjęcie: RWD-6 pilotowany przez T. Karpińskiego w trakcie zawodów Challenge ’32. Flight, 26 sierpnia 1932, s. 805.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |