ROPS na A320neo

Firma Airbus otrzymała wstępny certyfikat EASA umożliwiający wykorzystanie innowacyjnej technologii ochrony przed przekroczeniem pasa startowego (Runway Overrun Prevention System – ROPS) w samolotach z rodziny A320ceo. Ta pionierska technologia pokładowa, stworzona przez firmę Airbus na przestrzeni kilku lat i wykorzystywana obecnie w samolotach A380, zwiększa świadomość sytuacyjną pilotów podczas lądowania, ogranicza ryzyko przekroczenia pasa startowego, a także w razie potrzeby zapewnia aktywną ochronę. W marcu tego roku linie lotnicze American Airlines wybrały system ROPS dla swojej floty samolotów A320.

Certyfikat EASA dla zastosowania systemu ROPS w samolotach A320ceo to kolejny krok do udostępnienia tej opcji liniom lotniczym oraz wdrożenia jej w innych modelach samolotów Airbus, w tym wkrótce w modelu A320ceo wyposażonym w sharklety, samolotach z rodziny A330, a także w modelu A320neo. System ROPS został po raz pierwszy zatwierdzony do eksploatacji przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego w samolotach A380 w październiku 2009 roku. W system ten wyposażonych jest większość samolotów A380 będących na służbie bądź zamówionych przez klientów. System ROPS jest również częścią podstawowej konfiguracji A350 XWB.

– System ROPS, wykorzystywany już w samolotach A380, jest rezultatem wieloletnich badań prowadzonych przez firmę Airbus. – mówi Yannick Malinge, starszy wiceprezes i dyrektor ds. bezpieczeństwa produktów w firmie Airbus – Wstępny certyfikat EASA dla zastosowania systemu ROPS w samolotach z rodziny A320 to kolejny ważny krok do zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa we wszystkich naszych samolotach i całej branży lotniczej.

Przekroczenie pasa startowego, czyli sytuacja, w której samolot zjeżdża z pasa startowego na bok lub wyjeżdża poza jego koniec, jest główną przyczyną uszkodzeń kadłubów samolotów cywilnych w ostatnich latach, biorąc pod uwagę to, że pozostałe główne przyczyny wypadków lotniczych zostały już w znacznym stopniu wyeliminowane. Ponadto władze lotnicze, takie jak EASA, NTSB, Eurocontrol i FAA, zdają sobie z tego sprawę i w pełni popierają wprowadzenie przez interesariuszy lotnictwa cywilnego skutecznych środków, które nie tylko zmniejszają, ale nawet całkowicie eliminują ryzyko przekroczenia pasa startowego.

Zgodnie z tą strategią firma Airbus pracuje nad komercyjnym udostępnieniem systemu ROPS dla samolotów innych producentów. System działać będzie w połączeniu z zamontowanym już w samolotach obowiązkowym systemem ostrzegania o zbliżającej się powierzchni gruntu (TAWS – Terrain Avoidance Warning System) i wykorzystywać będzie ulepszoną, specjalnie zaprojektowaną wersję globalnej bazy danych pasów startowych.

Opatentowany przez firmę Airbus system ROPS oblicza minimalne realistyczne odległości lądowania i hamowania na ziemi, porównując je w czasie rzeczywistym z dostępnymi odległościami. Analiza obejmuje czynniki takie jak topografia i stan pasa startowego, ciężar i konfiguracja samolotu czy też wiatr i temperatura. Na podstawie tych danych generowane są sygnały dźwiękowe i ostrzeżenia dla pilotów, dzięki czemu system ROPS zwiększa świadomość sytuacyjną załogi, pomagając w podjęciu decyzji o przejściu na drugie okrążenie i zastosowaniu we właściwym czasie systemów hamowania podczas przyziemienia.

Aby regularnie zwiększać możliwości i osiągi samolotów z rodziny A320, firma Airbus inwestuje około 300 mln euro rocznie, dzięki czemu samoloty te są wysoce konkurencyjne i wydajne. Dotychczas zamówiono ponad 9 600 samolotów z rodziny A320, a ponad 5 600 dostarczono już operatorom na całym świecie. Przy rekordowym portfelu zamówień opiewającym na ponad 4 000 samolotów rodzina A320 potwierdza swoją pozycję najlepiej sprzedającej się rodziny samolotów wąskokadłubowych.

Źródło / Autor: Airbus