Sześć samolotów F-16 z 6. eskadry lotniczej bierze udział w odbywającym się w bazie Orland ćwiczeniu NATO Tiger Meet 2013. Tegoroczne ćwiczenia są największym ćwiczeniem lotnictwa taktycznego w Europie.
W ćwiczeniu udział bierze 69 samolotów bojowych z siedemnastu krajów NATO wraz z samolotem wczesnego ostrzegania E-3 Sentry oraz latającymi cysternami KC-135. Ponadto: norweskie siły specjalne, baterie pocisków ziemia powietrze NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System) oraz dwie korwety norweskiej marynarki wojennej. Misje Combat SAR zabezpieczają natomiast czeskie śmigłowce MI-24 HIND z 221. eskadry).
Forma ćwiczeń zakłada dwa „okna wylotów” w trakcie, których wykonywane są misje w powietrzu. „Okno poranne” to wylot operacji połączonej COMAO, który poprzedzony jest całodziennym cyklem planowania misji w dniu poprzedzającym realne działania. Procesem planowania i wykonania misji dowodzi pilot legitymujący się statusem Mission Commander’a (MC).
W bieżącym tygodniu w rolę dowódcy ugrupowania trzydziestu sześciu samolotów sił niebieskich dwukrotnie wcielili się piloci 6. „tygrysiej” eskadry. Po wykonaniu misji w powietrzu dowódca ugrupowania (MC) prowadził szczegółowe omówienie procesu egzekucji misji (Shot Validation) w oparciu o system „Personal Computer Debriefing System”, wykorzystujący dane z urządzeń GPS Tracker oraz zasobników ACMI.
Operacje połączone dowodzone przez Polaków były misjami ofensywnymi. Założeniem pierwszej z nich było przewiezienie grupy dywersyjnej norweskich sił specjalnych głęboko za linię styczności wojsk (SOF Insertion). Polskie F-16 wystąpiły tu w roli „sweep” (wymiataczy) oraz „close escort” (eskortujących/ochraniających) dla czeskich MI-24, transportujących żołnierzy sił specjalnych.
Założeniem drugiej operacji połączonej, dowodzonej przez Polaków było natomiast zniszczenie baterii systemu NASAMS, linii komunikacyjnych, centrów dowodzenia oraz samodzielne poszukiwanie i zwalczanie okrętów marynarki wojennej i platform wiertniczych przeciwnika.
Założeniem „popołudniowego okna lotów” zwanego „shadow wave” jest umożliwienie uczestnikom realizacji mniej skomplikowanych zadań szkoleniowych w formie treningu z obcymi statkami powietrznymi (Dissimiliar Air Combat Training ). Korzystając z tej formy szkolenia piloci 6. eskadry wykonali między innymi walkę z czterema hiszpańskimi F-18. Spotkali się w starciach 2 v 1 z francuskimi samolotami wielozadaniowymi piątej generacji Rafale. Wykonywali misje bezpośredniego wsparcia z powietrza „CAS” (Close Air Support) z norweskimi siłami specjalnymi. Zbierali kolejne doświadczenia w lotach w terenie górskim oraz we współpracy z korwetami norweskiej marynarki wojennej.
W ramach pierwszego tygodnia ćwiczeń NTM 2013 położono główny nacisk na szkolenie pilotów polskiej „tygrysiej” eskadry w dowodzeniu wielonarodowymi operacjami połączonymi. Podczas realizacji misji „COMAO” piloci mieli również okazję wykonać kontrole w locie na zadanie zgodnie z zasadniczym przeznaczeniem jednostki lotniczej i typem statku powietrznego.
Kolejny tydzień to kolejne zadania. Tym razem zapowiada się udział w kolejnych czterech operacjach połączonych NATO Tiger Forces oraz pięć misji w ramach treningu „Shadow Wave”.
Tekst: por. pil. Łukasz GRADZIŃSKI/ 6. eskadra lotnicza
Zdjęcie: mjr pil. Adam WÓJCIK, Wojciech SUKIENNIK/ 6. eskadra lotnicza
Źródło: 2slt.sp.mil.pl